- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Estetyka i nowoczesność V 3501-EN19-S-OG
Na seminarium będą dyskutowane filozoficzne wersje odpowiedzi na następujące pytania:
Jak zmieniły się dziś zakres i funkcje tego, co estetyczne w kontekście wiodących tendencji filozoficznych i kulturowych późnej nowoczesności?
Czy wyżłobione przez nowoczesność trasy funkcjonalizacji tego, co estetyczne, takie jak: emancypacja, kompensacja, krytyka, komunikacja, funkcja eskapistyczna czy totalizacja, są nadal aktualne? Czym jest dzisiaj to, co estetyczne: ucieczką od świata, sposobem przejawiania się prawdy, sposobem na ponowne scalenie i naprawę świata, konstruowaniem nowych możliwości czy tylko rozrywką, łatwym pocieszeniem albo iluzją?
Doświadczanie świata przez człowieka nowoczesnego jest nieciągłe, a wraz z przyspieszonym tempem zmian cywilizacyjnych i kulturowych, wraz z narastającym zagrożeniem chaosem, z postępującymi procesami wykorzeniania człowieka z tradycyjnych sposobów osadzenia w doświadczeniach życia, ów stan nieciągłości staje się szczególnie wyrazisty. Kultura późnej nowoczesności ma aporetyczny, wewnętrznie zantagonizowany charakter. Tym, co oddaje go w sposób najbardziej adekwatny, jest nie tyle jakaś formuła domniemanego sensu uniwersalnego (choć i to roszczenie nie stało się całkiem zdezaktualizowane), co raczej swoista dialektyczna gra napięć – pomiędzy istotą a pozorem, pomiędzy głębią a powierzchnią, tym co zmysłowe i tym, co racjonalne, pomiędzy wspólnotowymi i zindywidualizowanymi sposobami rozumienia i bycia w świecie, pomiędzy wciąż ponawianymi projektami normatywnymi a doświadczeniem radykalnej płynności kulturowej rzeczywistości otaczającej i współtworzącej nowoczesną jednostkę. Sens, ku któremu zmierzają w swoich interpretacjach humaniści, nie znajduje już trwałego osadzenia w tradycji, w czasoprzestrzennych konfiguracjach ludzkich doświadczeń i w ich nieodmiennych znaczeniach, lecz wyłania się z napięć pomiędzy nimi, z obserwacji ich pojawiania się i zaniku. Wszelkie próby trwałego integrowania elementów w spójne całości, czy znoszenia wyżej wspomnianych napięć, skazane są na żywot efemeryczny i rozproszenie.
Seminarium prowadzone jest w powyższych ramach programowych od 2009 r. Corocznie zmienia się skład uczestników oraz zestaw omawianej literatury. W 2018/19 r. omawiane będą takie aspekty nowoczesnego doświadczenia, jak: przyspieszenie, spowolnienie, nuda rozproszenie, retardacje; Analizowane będą nowe kategorie estetyczne, które pozostają w związku z powyższymi fenomenami, takie jak kicz, kamp, glamour, vintage. Rozważona zostanie kwestia kultury/estetyki wysokiej wobec kryzysu nowoczesnego doświadczenia. Przewidziane są wyjścia do muzeum i na wystawy (oprowadzanie, dyskusja) oraz ilustracje multimedialne.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student
1. Zna (w języku polskim) podstawową terminologię współczesnej filozofii i estetyki w zakresie omawianych tematów.
2. Ma szeroką znajomość i rozumie zależności między kształtowaniem się współczesnych diagnoz nowoczesności a zmianami w kulturze i sztuce
Nabyte umiejętności:
Student:
Samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów;
Określa stopień doniosłości (relewancji) stawianych tez dla badanego problemu.
Nabyte kompetencje społeczne:
Student
1. Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
2. Uczestniczy w życiu artystycznym i kulturalnym, interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi i estetycznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego.
Kryteria oceniania
Praca studentów w ramach seminarium będzie oceniana na podstawie obecności, jakości wygłoszonego referatu i aktywności na zajęciach. Warunki uzyskania poszczególnych ocen:
- (dst): umiarkowana aktywność
-(dst +): umiarkowana aktywność, referat oceniony na ocenę dostateczną
- (db): częsta aktywność, referat oceniony na ocenę dobrą
- (db+): częsta aktywność , referat oceniony na dobry +
- (bdb): częsta aktywność oraz bardzo dobry referat
Literatura
Literatura będzie modyfikowana i poszerzana na pierwszych zajęciach, zgodnie z oczekiwaniami uczestników. Poniższe propozycje mają wstępny charakter.
1. Przyspieszenie, spowolnienie, nuda, retardacje, rozproszenie
A.Zeidler-Janiszewska, Między melancholią a żałobą
A.Bielik-Robson, Melancholia i ekstaza
M. Zaleski, Nuda powtórzeń
J. Crary, 24/7. Późny kapitalizm i koniec snu
E. Rewers, Po-wolna przestrzeń, w: Czas przestrzeni, red. K.Wilkoszewska
P.Virilio, Prędkość i polityka, Warszawa 2008
K. Wilkoszewska, Paula Virilio filozofia prędkości i estetyka znikania
M. Berman, Wszystko, co stałe rozpływa się w powietrzu. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności
T.W Adorno, Minima Moralia (Posłowie M.Siemka)
2. Co daje nam dziś kultura wysoka?
R. Scruton, Kultura jest ważna. Wiara i uczucie w osaczonym świecie
W. Flusser, Gest tworzenia w: Kultura pisma (Warszawa 2018)
W. Flusser, Sztuka i terapia, w: tamże
W. Flusser, inne eseje, w: tamże (s.313-368)
3. To, co estetyczne w dobie kryzysu doświadczenia
N. Abercrombie, S. Lash, B. Longhurst, Przedstawienie popularne: przerabianie realizmu, w: Odkrywanie modernizmu (red. R. Nycz)
H. Foster, Powrót realnego (fragm.)
S. Żiżek, Spojrzenie z ukosa
W.Kazimierska-Jerzyk, Kamp, glamour, vintage. Współczesne kategorie estetyczne
M. Bal, Wędrujące pojęcia (fragm..)
C. Malabou, Plastyczność u zmierzchu pisma
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: