- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Estetyka i nowoczesność IV 3501-EN18-S-OG
Na seminarium będą dyskutowane filozoficzne wersje odpowiedzi na następujące pytania:
Jak zmieniły się dziś zakres i funkcje tego, co estetyczne w kontekście wiodących tendencji filozoficznych i kulturowych późnej nowoczesności?
Czy wyżłobione przez nowoczesność trasy funkcjonalizacji tego, co estetyczne, takie jak: emancypacja, kompensacja, krytyka, komunikacja, funkcja eskapistyczna czy totalizacja, są nadal aktualne? Czym jest dzisiaj to, co estetyczne: ucieczką od świata, sposobem przejawiania się prawdy, sposobem na ponowne scalenie i naprawę świata, konstruowaniem nowych możliwości czy tylko rozrywką, łatwym pocieszeniem albo iluzją?
Doświadczanie świata przez człowieka nowoczesnego jest nieciągłe, a wraz z przyspieszonym tempem zmian cywilizacyjnych i kulturowych, wraz z narastającym zagrożeniem chaosem, z postępującymi procesami wykorzeniania człowieka z tradycyjnych sposobów osadzenia w doświadczeniach życia, ów stan nieciągłości staje się szczególnie wyrazisty. Kultura późnej nowoczesności wydaje się posiadać z gruntu aporetyczny, wewnętrznie zantagonizowany charakter. Tym, co oddaje go w sposób najbardziej adekwatny, jest nie tyle jakaś formuła domniemanego sensu uniwersalnego (choć i to roszczenie nie stało się całkiem zdezaktualizowane), co raczej swoista dialektyczna gra napięć – pomiędzy istotą a pozorem, pomiędzy głębią a powierzchnią, tym co zmysłowe i tym, co racjonalne, pomiędzy wspólnotowymi i zindywidualizowanymi sposobami rozumienia i bycia w świecie, pomiędzy wciąż ponawianymi projektami normatywnymi a doświadczeniem radykalnej płynności kulturowej rzeczywistości otaczającej i współtworzącej nowoczesną jednostkę. Sens, ku któremu zmierzają w swoich interpretacjach humaniści, nie znajduje już trwałego osadzenia w tradycji, w czasoprzestrzennych konfiguracjach ludzkich doświadczeń i w ich nieodmiennych znaczeniach, lecz wyłania się z napięć pomiędzy nimi, z obserwacji ich pojawiania się i zaniku. Wszelkie próby trwałego integrowania elementów w spójne całości, czy znoszenia wyżej wspomnianych napięć, skazane są na żywot efemeryczny i rozproszenie.
Seminarium prowadzone jest w powyższych ramach programowych od 2009 r. Corocznie zmienia się skład uczestników oraz zestaw omawianej literatury. W 2018/19 r. celem będzie pokazanie napięć rysujących się we współczesnym doświadczaniu świata jako napięć między fenomenami znikania, nietrwałości i efemeryczności a zarazem gromadzenia, utrwalania i scalania. Będą dyskutowane koncepcje estetyczne i projekty artystyczne będące odpowiedzią na powyższe napięcia.
Przewidziane są wyjścia do muzeum i na wystawy (oprowadzanie, dyskusja) oraz ilustracje multimedialne.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
1. Zna (w języku polskim) podstawową terminologię współczesnej filozofii i estetyki w zakresie omawianych tematów.
2. Ma szeroką znajomość i rozumie zależności między kształtowaniem się współczesnych diagnoz nowoczesności a zmianami w kulturze i sztuce
Nabyte umiejętności:
1.Umiejetność samodzielnego powiązania istniejących filozoficznych diagnoz późnej nowoczesności ze sposobami przejawiania się tego, co estetyczne;
2. Umiejętność analizy krytycznej istniejącej literatury w wyżej wymienionym zakresie
3. Samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów;
4. Określa stopień doniosłości (relewancji) stawianych tez dla badanego problemu.
Nabyte kompetencje społeczne:
1. Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
2. Uczestniczy w życiu artystycznym i kulturalnym, interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi i estetycznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego.
Kryteria oceniania
Praca studentów w ramach seminarium będzie oceniana na podstawie obecności, jakości wygłoszonego referatu i aktywności na zajęciach. Warunki uzyskania poszczególnych ocen:
- (dst): obecność na zajęciach (w przypadku liczby nieobecności przekraczającej ustalony dopuszczalny limit istnieje możliwość odrobienia zajęć na dyżurze)
- (dst+): obecność i umiarkowana aktywność
- (db): obecność i częsta aktywność, referat oceniony na ocenę dobrą
- (db+): obecność i częsta aktywność , referat oceniony na dobry +
- (bdb): obecność i częsta aktywność oraz bardzo dobry
Literatura
Literatura będzie modyfikowana i poszerzana na pierwszych zajęciach, zgodnie z oczekiwaniami uczestników. Poniższe propozycje mają wstępny charakter.
I. Trwanie, znikanie, obecność a doświadczenie późnej nowoczesności
-M.Jay, Pieśni doświadczenia (r. VIII „Opłakując kryzys doświadczenia. Benjamin, Adorno”; s.443-509);
Tamże, r. IX „Poststrukturalistyczna rekonfiguracja doświadczenia: Bataille, Barthes, Foucault”, s.509-565;
-A.Giddens, Konsekwencje nowoczesności, r.1, s. 3-38 (nieciągłość, czas i przestrzeń, wykorzenienie;
Tamże, r. 3(s. 57-71) (bezpieczeństwo ontologiczne i wiedza ekspercka);
Tamże, r. 4, s. 79- 105 (ryzyko, zagrożenia, reakcje przystosowawcze);
-P. Sloterdijk „Musisz życie swe odmienić” (wybrane fragmenty)
-Remo Bodei, „O życiu rzeczy” (wybrane fragmenty)
II. Fenomeny współczesnej sztuki w kontekście kryzysu doświadczenia
-S.Weber, „Teatralność jako medium” (wybrane fragmenty)
-A.Burzyńska, „Dekonstrukcja polityka, performatyka” (wybrane fragmenty)
-M.Michałowska, Foto-teksty. Związki fotografii z narracją:
Rozdziały: R.Barthes, J.Berger, J. Mohr, Fototekstualność (zerwania i nieciągłości);
M.Bal, M.Fried (fotografia a praktyki ekspozycyjne i manipulacyjne obrazem);
P.Ricoeur, A.Warburg, M.Augé (fotografia jako uobecnianie przeszłości);
III. Współczesne doświadczenie kulturowe i estetyczne jako odpowiedź na kryzys doświadczenia
-Z.Bauman, Przedstawienie na pustyni (w: Drobne rysy w ciągłej katastrofie. Obecność Benjamina w kulturze współczesnej
-Dziuban, Obcość, bezdomność, utrata. Wymiary atopii współczesnego doświadczenia kulturowego; rozdziały:
1 –s.13-73
2 - s. 73- 104
3 - s. 146 – 198
- M.Gołębiewska, Demontaż atrakcji
(s. 5-44; 45-79)
- N.Abercrombie, S.Lash, B. Longhurst, Przedstawienie popularne i przerabianie realizmu, w: Odkrywanie modernizmu, red. R.Nycz, s. 381-416;
-N.Goodman, Koniec muzeum, w: Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, s.119-145;
-J. Margolis, , tamże, s. 147-183;
-J-F. Lyotard, , tamże, s. 221-252;
-D.Crimp, tamże s.256-277;
-C.Duncan, tamże, s. 279 -311
-M.Bal, tamże, s. 346-378;
-V. Naewhouse, tamże, s. 589-653
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: