- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Etyka końca życia 3501-EKZ18-S-OG
Treści szczegółowe: Umieranie. Zmiany postaw wobec śmierci i style umierania w kulturze zachodniej wg Ph. Arièsa. Czy tanatologia kulturowa to science fiction into the past ? Analizy M. Vovelle’a. Medykalizacja śmierci. Umieranie w epoce ponowoczesnej: liberalny wzorzec pełnej kontroli a komunitarystyczny wzorzec spokojnej śmierci. Pojęcie stanu terminalnego i fazy terminalnej. Etyczne podstawy tanatologii lekarskiej. Zasada zgody, zasada środków zwyczajnych (proporcjonalnych) i nadzwyczajnych (nieproporcjonalnych). Pojęcie środków daremnych (terapii uporczywej) i środków minimalnych (podstawowych). Zasada podwójnego skutku a analgezja stanów terminalnych. Problem sedacji paliatywnej. Etyczna analiza pojęcia działania i zaniechania oraz zaniechania i zaprzestania. Problem sztucznego nawadniania i odżywiania w fazie terminalnej. Kontrowersje wokół końca życia. Dokumenty pro futuro – analiza aspektów bioetycznych. Problem oceny jakości życia. Eutanazja i lekarska pomoc w samobójstwie: dyskusje etyczne a regulacje prawne. Analiza strategii argumentacji. Opieka hospicyjna i medycyna paliatywna. Ruch hospicyjny: historia i współczesność. Formy opieki hospicyjnej.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
‒ zna i rozumie multi- i interdyscyplinarną terminologię stosowaną we dyskusjach etycznych dotyczących końca życia;
‒ ma gruntowną znajomość podstawowych zagadnień i problemów etycznych pojawiających się w praktyce opieki nad pacjentami terminalnie chorymi
‒ ma uporządkowaną, specjalistyczną wiedzę o głównych stanowiskach filozoficznych, podejściach normatywnych oraz strategiach argumentacyjnych stosowanych we współczesnych dyskusjach do-tyczących opieki nad pacjentami terminalnie chorymi
Umiejętności:
‒ krytycznie analizuje teksty z zakresu tematyki seminarium oraz poglądy i argumenty innych autorów, w tym uczestników zajęć
‒ prawidłowo identyfikuje, interpretuje i analizuje problemy i konflikty etyczne dyskusjach dotyczących końca życia
‒ merytorycznie i poprawnie argumentuje, dobiera i konstruuje zaawansowane argumenty normatywne i faktyczne, oraz formułuje odpowiedzi na krytykę
‒ posiada zaawansowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych związanych z tematyką seminarium
‒ posiada zaawansowaną umiejętność przygotowania pisemnych prac analityczno-krytycznych związanych z tematyką seminarium
‒ prowadzi na poziomie zaawansowanym pracę badawczą pod kierunkiem prowadzącego seminarium, wymagającą samodzielnego wyszukiwania, analizowania i oceniania informacji pochodzących z różnych źródeł oraz integrowania wiedzy z różnych dyscyplin nauki, z których dorobku korzysta bioetyka
Kompetencje społeczne:
‒ docenia znaczenia refleksji etycznej dla rozwoju nauki, technologii. cywilizacji i społeczeństwa
‒ podejmuje i inicjuje działania badawcze, planując i organizując ich przebieg
‒ odznacza się rzetelnością, rozwagą i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań badawczych
‒ potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
‒ aktywność (w tym obecność, przygotowanie do zajęć, udział w dyskusjach i pracach seminaryjnych) – 40 %
‒ przygotowanie i wygłoszenie referatu – 10%
‒ przygotowanie pisemnej analizy krytycznej wybranego tekstu z zakresu tematyki seminarium – 10%
‒ indywidualne przygotowanie pisemnej analizy wybranego przypadku/problemu z zakresu tematyki seminarium – 20 %
‒ przygotowanie w grupie pisemnej analizy wybranego przypadku/problemu z zakresu tematyki seminarium – 20 %
Literatura
– Ph. Ariès, Człowiek i śmierć, PIW, Warszawa 1989
– T. L. Beauchamp, J. F. Childress, Tradycyjne rozróżnienia i reguły rządzące zaprzestaniem leczenia, [w:] tychże, Zasady etyki medycznej, tłum. W. Jacórzyński, Warszawa: Książka i Wiedza 1996.
– D. Birnbacher, E. Dahl (eds.), Giving Death a Helping Hand, International Library of Ethics, Law, and the New Medicine 38, Springer 2008.
– D. Callahan, The Troubled Dream of Life. In Search of a Peaceful Death, Simon&Schuster, New York-London 1993;
– The Tyranny of Survival and Other Pathologies of Civilized Life, Macmillan Publishing Co., New York 1973.
– J. Drążkiewicz, W stronę człowieka umierającego - o ruchu hospicyjnym w Polsce, Uniwersytet Warszawski, Instytut Socjologii, 1983.
– E. Kübler-Ross, Rozmowy o śmierci i umieraniu, tłum. I. Doleżal - Nowicka, PAX, Warszawa 1979.
– McMahan, The Ethics of Killing: Problems at the Margins of Life, Oxford University Press 2003.
- A. Ostrowska, Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1991.
– M.Pabst Battin, Ending Life, Oxford University Press, Oxford 2005.
– Polskie Towarzystwo Pediatryczne, Zaniechanie I wycofanie się z uporczywego leczenia podtrzymujacego zycie u dzieci, Warszawa 2011.
– P. Singer, O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej, przeł. A. Alichniewicz i A. Szczęsna, PIW, Warszawa 1997.
– Szeroczyńska, Eutanazja i wspomagane samobójstwo. Studium prawnoporównawcze, Universitas, Kraków 2004.
– K. Toombs, Sufficient Unto the Day: A Life with Multiple Sclerosis, [w:] S. K. Toombs, D. Barnard, R. A. Carson (red.). Chronic Illness: From Experience to Policy, Bloomington IN: Indiana University Press 1995
– M. Vovelle, Śmierć w cywilizacji Zachodu. Od roku 1300 po współczesność, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2005.
– M. Warnock, E. Macdonald, Easeful Death, Oxford University Press, Oxford 2009
– M. Webb, The Good Death. The New American Search to Reshape the End of Life, Bantam Books, New York 1999.
– S.J. Youngner, G.K. Kimsma, Physician-Assisted Death in Perspective. Assessing the Dutch Experience, Cambridge University Press, Cambridge 2012.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: