- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Estetyczne badania nowej wrażliwości – od materii do rzeczy 3501-EBNW19-S-OG
W trakcie seminarium podjęte zostaną badania estetyczne nad różnymi formami nowej wrażliwości. Kluczowymi zmianami kulturowymi jakie doprowadziły do powstania jej niektórych form były:
- rosnące zapośredniczenie medialne, zmiana dotychczasowych funkcji sztuki i praktyk artystycznych oraz nowe sposoby konceptualizacji zagadnień estetycznych;
-zwrot afektywny , który wraz z pojawieniem się radykalnej fenomenologii znalazł wyraz w skierowaniu badań na nowe formy uwagi.
-zwrot performatywny związany z procesualną wizja rzeczywistości i twórczym działaniem wytwarzającym w niej nowe jakości;
-zwrot przestrzenny, który przyczynił się do rozpatrywania dzieł sztuki architektury i praktyk artystycznych w kontekście dynamicznych interakcji społecznych, w bliskich związkach z codziennością i aktualnymi problemami.
Badane przez nas zmiany wrażliwości spowodowane są również obserwowanym dzisiaj zwrotem w kierunku kultury materialnej. W XX wiecznym głównym nurcie dyskusji filozoficznych materialność naszego codziennego życia była marginalizowana, a często nawet stygmatyzowana. Powrót studiów nad kulturą materialną we współczesnej antropologii i kulturoznawstwie ugruntował już przekonanie, że musimy ponownie przywrócić rzeczom sprawczość, a nawet pozwolić im odzyskać ich sekretne życie.
W bieżącym roku akademickim skoncentrujemy się na zagadnieniach związanych z problematyką materii i materialności sztuki współczesnej oraz problematyką rzeczy z perspektywy filozoficznej i interdyscyplinarnej. Interesować nas będzie również rozciągający się pomiędzy zagadnieniem materii, rzeczy i percepcji estetycznej obszar do którego należą:
1. Problematyka fetyszyzmu.
2. Kategoria faktyszu.
3. Rzeczy i ślady.
4. Odrębność rzeczy, ich nagość, samotność.
5. Fałda
6. Atmosfera.
7. „Ciałosfera” i doświadczenie ciałosferyczne.
8. Problematyka wykorzystania we współczesnej sztuce materii o „lżejszych” stanach skupienia - architektura meteorologiczna
9. Nowe materiały we współczesnej architekturze.
10. Refleksja nad ”materią zużytą”– popsutymi rzeczami, ruinami, nieużytkami.
Szczegółowy wykaz tematów kolejnych spotkań seminaryjnych dookreślony zostanie po konfrontacji naszych propozycji problemowych i lekturowych z zainteresowaniami badawczymi uczestników seminarium i będzie uwzględniał rozpoczęte przez nich indywidualne projekty badawcze.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
absolwent zna i rozumie
- w pogłębionym stopniu – metody badawcze i strategie argumentacyjne wybranej dyscypliny filozoficznej oraz metody interpretacji tekstu filozoficznego
K_W02
P7S_WG
- wybrane kierunki i stanowiska rozwojowe współczesnej filozofii w zakresie jednego bloku głównych dyscyplin filozoficznych: 1) logika i filozofia języka, metafizyka, epistemologia, filozofia umysłu 2) etyka, filozofia polityki, filozofia społeczna 3) estetyka, filozofia kultury, historia filozofii
K_W06
P7S_WG
- w pogłębionym stopniu – zależność między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury
K_W11
P7S_WG P7S_WK
Nabyte umiejętności:
absolwent potrafi:
- samodzielnie interpretować tekst filozoficzny, twórczo i innowacyjnie komentować i konfrontować tezy pochodzące z różnych tekstów
K_U01
P7S_UW
- wykrywać zależności pomiędzy kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określać relacje między tymi zależnościami
K_U16
P7S_UW
Nabyte kompetencje społeczne:
absolwent jest gotów do:
- aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym; interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego i zachęca do wdrażania tych koncepcji
K_K05
P7S_KO
- aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa filozoficznego i wykorzystywania go w rozumieniu wydarzeń społecznych i kulturalnych
K_K06
P7S_KO
Kryteria oceniania
Ocena udziału aktywności studenta w dyskusjach seminaryjnych i stopnia zaangażowania w pracę badawczą na zajęciach; ocena jakości przygotowania i wygłoszenia referatu zdającego sprawę z indywidualnych badań lub prezentacji poszerzającej zakres problematyki omawianej na zajęciach.
Literatura
R. Bodei, „O życiu rzeczy”, Łódź, 2016; „Materialność”, red. K. Gufrański, A. Hendriks, I. Moreiry, A. Szyłak, L, Vergary, Gdańsk, 2012; H. Bohme, „Fetyszyzm i kultura”, Warszawa 2012; G. Bohme „Filozofia i estetyka przyrody”, Warszawa, 2002; E. Bloch, „Ślady”. Kraków 2012; B. Olsen „W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów”, Warszawa, 2013; G. Agamben, „Nagość”, Warszawa 2019; D. Sudjic, „Język rzeczy”; T. Ingold, „Materiały przeciwko materialności”; B. Latour „Przedmioty także posiadają sprawczość”; T. Ingold „Splatać otwarty świat. Architektura, antropologia, design”, Warszawa, 2018; H. Schmitz „Ciałosfera, przestrzeń, uczucia”, Poznań, 2001; M. Moryń „Wyczulenie i subiektywność. O nowej fenomenologii Hermanna Schmitza”, Poznań 2004; A. Moravansky „Atmosfery w szwajcarskiej architekturze”, w: „Autoportret”, 35; D. Arasse, „Detal. Historia malarska w zbliżeniach”, tłum. A. Arno, Kraków 2013; D. Arasse, „Nie widać nic. Opowiadanie obrazów”, tłum. A. Arno, Kraków 2012; V. Stoichita, „Krótka historia cienia”, Kraków 2001; Jun’ichiro Tanizaki „Pochwała cienia”, Kraków 2016.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: