- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Bioetyka, prawo, film 3501-BPF18-S-OG
Celem seminarium jest zapoznanie studentów z filmową formą wypowiedzi na kontrowersyjne tematy bioetyczne w debacie publicznej i skonfrontowanie jej z opracowaniami filozofów i badaczy prawa. Omawiane zagadnienia będą obejmowały takie kwestie jak: godność człowieka, doświadczenie choroby, normalność, tożsamość płciowa, przerywanie ciąży, starość, opieka u kresu życia. Zagadnienia te będą omawiane z perspektywy ujęć etycznych i prawnych. Przed każdymi zajęciami studenci będą czytali wcześniej zadane lektury dotyczące poruszanych zagadnień: jedną lekturę podejmującą problem z perspektywy etyki i filozofii, a drugą z punktu widzenia prawa. Po projekcji filmu będzie się odbywała dyskusja.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Po ukończeniu seminarium student:
- zna i rozumie bioetyczną terminologię stosowaną w dyskusjach dotyczących zagadnień bioetycznych omawianych na zajęciach;
- zna i rozumie możliwości i ograniczenia różnych form wypowiedzi na kontrowersyjne zagadnienia bioetyczne;
- ma uporządkowaną, specjalistyczną wiedzę o głównych stanowiskach filozoficznych, podejściach etycznych i prawnych oraz strategiach argumentacyjnych dotyczących zagadnień bioetycznych omawianych na zajęciach;
- rozumie rolę etyki i prawa oraz alternatywnych względem nich form wypowiedzi na kontrowersyjne zagadnienia bioetyczne;
- rozumie znaczenie różnorodności form wypowiedzi na kontrowersyjne zagadnienia bioetyczne.
Nabyte umiejętności:
Po ukończeniu seminarium student:
- krytycznie analizuje różne formy wypowiedzi z zakresu tematyki seminarium oraz poglądy i argumenty innych autorów
- potrafi intepretować wypowiedź filmową dotyczącą kontrowersyjnych zagadnień bioetycznych
- prawidłowo identyfikuje, interpretuje i analizuje problemy i konflikty poruszane w lekturach i w filmie;
- merytorycznie i poprawnie argumentuje, dobiera i konstruuje zaawansowane argumenty normatywne i faktyczne, oraz formułuje odpowiedzi na krytykę;
- przygotowuje pisemne analizy krytyczne tekstów z zakresu tematyki seminarium;
Nabyte kompetencje społeczne:
Po ukończeniu seminarium student:
- docenia wartość i znaczenie różnorodności form wypowiedzi i komunikacji między nimi dla rozwoju wiedzy oraz rozwiązywania dylematów bioetycznych;
- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;
podejmuje i inicjuje działania badawcze, planując i organizując ich przebieg;
- odznacza się rzetelnością, rozwagą i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań badawczych;
- docenia znaczenie różnych form wypowiedzi dla rozwoju wiedzy biologicznej i medycznej.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach (60%), pisemna praca zaliczeniowa (40%)
Literatura
Literatura bioetyczna:
Bury, Mike. 2001. Illness narratives: fact or fiction? Sociology of Health and Illness 23 (3):263-285.
Elliott, Carl. 1999. You are what you are afflicted by: pathology, authenticity and identity. W: A philosophical disease : bioethics, culture, and identity, xxxvi, 188 p. New York: Routledge.
Hołówka, Teresa. 2010. O aborcji "sine ira et studio". Etyka 43:143-149.
Kass, Leon R. 2003. Ageless Bodies, Happy Souls: Biotechnology and the Pursuit of Perfection. The New Atlantis 1 (Spring):9-28.
Kittay, Eva Feder. 2011. The Ethics of Care, Dependence, and Disability. Ratio Juris 24 (1):49-58.
Krag, E. 2014. Rich, white, and vulnerable: rethinking oppressive socialization in the euthanasia debate. J Med Philos 39 (4):406-429.
Martin, Emily. 1991. The Egg and the Sperm: How Science Has Constructed a Romance Based on Stereotypical Male-Female Roles. Signs: Journal of Women in Culture and Society 16 (3):485-501.
Portmann, J. 1999. Abortion: three rival versions of suffering. Cambridge quarterly of healthcare ethics : CQ : the international journal of healthcare ethics committees 8 (4):489-497.
Waldron, Jeremy. 2012. Dignity, rank, and rights. New York: Oxford University Press.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: