Aisthesis, doświadczenie estetyczne, cielesność V 3501-AISTH19-S
Seminarium przeznaczone jest dla osób piszących prace doktorskie i magisterskie z zakresu estetyki oraz obszarów styku estetyki z filozofią, szeroko pojętą teorią kultury, historią sztuki, literatury i innych nauk humanistycznych. Z uwagi na przewidywany kierunek zainteresowań słuchaczy w centrum rozważań seminaryjnych znajdą się trzy tytułowe kategorie: cielesność, aisthesis, doświadczenie estetyczne. W zależności od propozycji badawczych uczestników seminariów istnieje możliwość tematycznego i metodologicznego poszerzania tego pola badań. W ramach spotkań seminaryjnych będą prezentowane fragmenty prac dyplomowych pisanych przez uczestników oraz dyskutowane wyniki prowadzonych przez nich badań. Omawiane one będą zarówno pod względem merytorycznym, jak i metodologicznym. Rolę pomocniczą w tych dyskusjach mogą pełnić lektury wybranych tekstów z zakresu metodologii badań humanistycznych oraz filozoficznej hermeneutyki. Możliwe jest poszerzenie listy lektur o propozycje uczestników seminarium.
Zakres problemów wyznaczy problematyka prezentowanych prac. Ponadto między innymi omawiane będą następujące bloki problemów:
- aisthesis jako kategoria filozoficzna i estetyczna
- cielesność jako kategoria współczesnej humanistyki oraz jako kategoria transhumanistyczna
- estetyka a egzystencja
- estetyka a polityka
- fenomenologiczne i hermeneutyczne interpretacje sztuki
- kategorie doświadczenia estetyczne i doświadczenia hermeneutyczne a estetyka i hermeneutyka
- problematyka sensu i znaczenia w różnych dziedzinach sztuki
- problemy współczesnego przemysłu kulturalnego a nowe formuły doświadczenia estetycznego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu - metody badawcze i strategie argumentacyjne omawianych dyscyplin filozoficznych oraz metody interpretacji tekstu filozoficznego
- specjalistyczną terminologię filozoficzną w języku polskim
- w pogłębionym stopniu – zależność między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie;
- rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury
Student umie:
- samodzielnie interpretować tekst filozoficzny, twórczo i innowacyjnie komentując i konfrontując tezy pochodzące z różnych tekstów
- analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami
Student jest gotów do:
- identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności
- rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków
Kryteria oceniania
Na ocenę 5 wymagana jest
- prezentacja wyników własnych badań oceniona na 5
- przynajmniej jeden referat z zakresu ustalonej literatury;
Na ocenę 4,5 wymagana jest:
- prezentacja wyników własnych badań oceniona na 4,5
- przynajmniej jeden referat z zakresu ustalonej literatury
Na ocenę 4 wymagana jest:
- prezentacja własnych badań oceniona na 4
- co najmniej jeden referat
Na ocenę 3,5 wymagana jest:
- prezentacja własnych badań oceniona na 3,5;
Na ocenę 3 wymagana jest:
- prezentacja własnych badań oceniona na 3.
Literatura
Berger K., Potęga smaku: teoria sztuki (fragm.)
Bourdieu P., Reguły sztuki
Chęćka-Gotkowicz A., Ucho i umysł (fragm.)
Didi-Huberman G., Obrazy mimo wszystko
Didi-Huberman G., Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki
Dybel P., Granice rozumienia i interpretacji. O hermeneutyce Hansa Georga Gadamera
Eco U., Interpratacja/nadinterpratacja
Estetyczne przestrzenie współczesności, red. A. Zeidler-Janiszewska
Fenomenologia francuska. Rozpoznania/interpretacje/rozwinięcia, red. J. Migasiński, I. Lorenc
Gadamer H.-G., Rozum, słowo, dzieje (fragm.)
Gadamer H.-G., Prawda i metoda (fragm.)
Grondin J., Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej
H.G.Gadamer, Język i rozumienie (fragm.)
Haraway D., The Haraway Reader
James I., Nowa filozofia francuska
Jauss R., Estetyka recepcji
Levine C., Od prowokacji do demokracji
Malabou, C., Plastyczność u zmierzchu pisma
Pisanie miasta, czytanie miasta, red. A. Zeidler-Janiszewska
Ranciere J., Estetyka jako polityka
Ricoeur P., Język, tekst, interpretacja
Ricoeur P., O sobie samym jako innym
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: