PROBAD: Schizmogeneza – Jak zmieniają się organizacje? 3500-PROBAD-SCHI
Źródła i natura zmian w organizacjach.
Jakie są źródła zmiany w organizacji oraz tworzenia nowej? Socjologia szuka na ogół mechanizmów integracji, pyta się o to, dlaczego i dzięki czemu ludzie trzymają się razem, w rozmaitych konfiguracjach. Jedną z takich konfiguracji są organizacje (np. przedsiębiorstwa, urzędy, organizacje pozarządowe, teatry, kluby sportowe, związki i ruchy). Zmiany są na ogół postrzegane jako kryzysy władzy (przywództwa), dewiacje (odstępstwa od norm), względnie ich przyczyn szuka się na zewnątrz bądź też jasno identyfikuje się pożądane ich źródło (przywódcy, „innowacje”). A co jeśli uznamy, że zmiana pochodzi przede wszystkim z wewnątrz organizacji i nie jest efektem błędu, delegitymizacji władzy lub (nie)świadomego odstępstwa od norm, lecz wynika wprost z kultury organizacyjnej? …A właściwie – z różnicowania kulturowego, które bezustannie je (dez-)integruje? Celem zajęć jest identyfikacja napięć, sprzeczności, odmiennych logik wewnątrz organizacji, a następnie zbadanie ich wpływu na zmianę organizacyjną. Będziemy badać szeroko pojętą kulturę organizacyjną, używając do tego specyficznej perspektywy teoretycznej.
Podczas zajęć, osoby studiujące będą prowadziły indywidualne i wspólne projekty badawcze, poprzedzone dyskusją o perspektywach definiujących źródła i naturę zmian w organizacji, w tym przede wszystkim – schizmogenezę (Bateson 1935, Morgan 1981, Graeber Wengrow 2021). Wyniki posłużą do dyskusji, przygotowania raportów końcowych oraz być może – opracowania wspólnego raportu na temat procesów schizmogenezy w organizacjach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U03 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K01 potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu zadaniowego
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K08 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji, wspólny raport, indywidualna prezentacja, przygotowanie projektu badawczego, prezentacja wyników badań
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: dodatkowa praca pisemna, dodatkowe prace w trakcie badań
Literatura
Bateson, Morgan, Luhmann, Merton, Wengrow Graeber, Linder
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: