PROBAD: Praca platformowa w usługach 3500-PROBAD-PPU
Szacuje się, że na platformach pracy w Polsce pracuje już około 200 tysięcy osób. Równocześnie, metody zarządzania zainicjowane przez platformy pracy, takie jak wykorzystywanie algorytmów do zarządzania pracą oraz agresywny outsourcing, zdobywają popularność właściwie we wszystkich sektorach. Sektor pracy platformowej jest zasadniczo prekaryjny – platformy oferują pracownikom niestandardowe formy zatrudnienia, nie przestrzegają minimalnych standardów przewidzianych przez regulacje, co skutkuje niskimi wynagrodzeniami, niestabilnym czasem pracy wykorzystując fakt, że w sektorze pracują w dużej mierze osoby młodsze i migranci/tki.
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów/tki do planowania i realizowania badania zespołowego i będą polegać na uczestnictwie w badaniach naukowych prowadzonych na Wydziale Socjologii. W trakcie zajęć osoby uczestniczące będą musiały:
-zrekrutować respondentów/tki
-przeprowadzić wywiady
-zrobić transkrypcje
-przeanalizować materiał badawczy
Materiał badawczy zebrany w ramach zajęć posłuży do publikacji polskiej edycji raportów Fairwork, dużego międzynarodowego projektu badawczego koordynowanego przez Oxford Internet Institute. Projekt Fairwork jest przykładem akademickiego aktywizmu nastawionego na badanie i poprawianie warunków pracy pracowników platformowych. Raporty Fairwork mają na celu oddziaływanie zarówno na osoby decyzyjne politycznie (w celu przyspieszenia działań regulacyjnych), jak i na zarządy platform (poprzez naciski wizerunkowe).
Zachęcam (choć nie jest to konieczne) uczestników/-czki do zapisywania się na kurs „Praca platformowa w logistyce” w semestrze zimowym, na którym również działamy w projekcie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_K01 potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu zadaniowego
K_K08 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji, przygotowanie projektu badawczego, praca pisemna - raport badawczy
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 3
Zasady zaliczania poprawkowego: Takie same jak w pierwszym terminie
Literatura
Raporty Fairwork - https://fair.work/en/fw/ratings/
Graham, M., & Anwar, M. (2019). The global gig economy: Towards a planetary labour market?. First Monday, 24(4).
Muszyński, K., Pulignano, V., Domecka, M., & Mrozowicki, A. (2022). Coping with precarity during COVID‐19: A study of platform work in Poland. International labour review, 161(3), 463-485.
Piasna, A., Zwysen, W., & Drahokoupil, J. (2022). The platform economy in Europe: results from the second ETUI Internet and Platform Work Survey (IPWS). ETUI Research Paper-Working Paper.
Sutherland, W., Jarrahi, M. H., Dunn, M., & Nelson, S. B. (2020). Work precarity and gig literacies in online freelancing. Work, Employment and Society, 34(3), 457-475.
Waldkirch, M., Bucher, E., Schou, P. K., & Grünwald, E. (2021). Controlled by the algorithm, coached by the crowd–how HRM activities take shape on digital work platforms in the gig economy. The International Journal of Human Resource Management, 32(12), 2643-2682.
Wood, A. J., & Lehdonvirta, V. (2021). Antagonism beyond employment: how the ‘subordinated agency’of labour platforms generates conflict in the remote gig economy. Socio-Economic Review, 19(4), 1369-1396.
Lista lektur może ulec zmianom.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: