Zróżnicowanie kulturowe współczesnego świata 3500-MOD3
Moduł
Zróżnicowanie kulturowe współczesnego świata
koordynator: dr hab. Sławomir Łodziński, prof. ucz., dr hab. Aleksandra Grzymała-Kazłowska
Oferta zajęć w ramach modułu „Kulturowe zróżnicowanie współczesnego świata” jest skierowana do studentów zainteresowanych współczesnymi zmianami kulturowymi, zróżnicowaniem kulturowym, odmiennością i tożsamością kulturową. Procesy globalizacji, rozwój nowych technologii komunikacji, mediów globalnych oraz trendy migracyjne sprawiają, że różnorodność kulturowa stała się ważnym problemem. Celem modułu jest ukazanie współczesnego znaczenia dotychczas istniejących różnic językowych, etnicznych, narodowych, religijnych, cywilizacyjnych oraz nowych zróżnicowań stylów życia i praktyk kulturowych, których rozprzestrzenianiu służy kultura popularna, komunikacja internetowa i nowe ruchy społeczne. Przedmiotem zainteresowania są zagadnienia wielokulturowości, komunikacji międzykulturowej i polityki kulturalnej w odniesieniu do problemów zróżnicowania kulturowego we współczesnym świecie.
Dzięki uczestnictwu w zajęciach modułu studenci uzyskają wiedzę o problemach wielokulturowości oraz umiejętności ich diagnozowania i badania. Będą potrafili zastosować koncepcje pluralizmu kulturowego i komunikacji międzykulturowej w pracy zawodowej w sektorze prywatnym i publicznym, w organizacjach pozarządowych, w korporacjach międzynarodowych i w mediach. Zajęcia także pomogą studentom w ukształtowaniu dyspozycji pozwalających kompetentnie radzić sobie w sytuacjach kontaktów między-kulturowych.
Moduł obejmuje następujące zagadnienia:
• Kulturowe oblicza i skutki globalizacji.
• Etniczne zróżnicowanie współczesnych społeczeństw europejskich i wyzwania związane z obecnością mniejszości.
• Kulturowe różnice we współczesnym świecie - Europa a kultury pozaeuropejskie.
• Ochrona praw mniejszości narodowych i polityka wielokulturowości
• Przemiany tożsamości indywidualnej i zbiorowej we współczesnym świecie.
• Kultura w społeczeństwie ponowoczesnym i wielość dyskursów współczesności.
• Zróżnicowanie wzorów kulturowych, mikroświatów (w tym miejskich mikroświatów) i subkultur.
• Różnorodność stylów życia i konsumpcji we współczesnym społeczeństwie.
• Zjawiska kultury masowej i popularnej oraz ich socjologiczne interpretacje.
• Przemiany współczesnej sztuki i literatury w świetle badań socjologicznych.
• Znaczenie Internetu dla zmian kulturowych.
Uczestnicy modułu uzyskają wiedzę na temat najważniejszych wymiarów kulturowego zróżnicowania współczesnego świata. Będą mieli możliwość poznania ważnych pojęć, teorii i badań z dziedziny kontaktów międzykulturowych i migracji oraz socjologii etniczności. Zapoznają się również z aktualnymi rezultatami badań nad płcią kulturową, przemianami tożsamości oraz nowymi zjawiskami kulturowymi.
Studenci nabędą umiejętność analizy i diagnozy różnych kulturowych aspektów rzeczywistości, badania różnorodnych zjawisk społeczno-kulturowych. Zostaną również uwrażliwieni na kwestie różnic kulturowych i związane z tym problemy uprzedzeń i konfliktów.
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne
K_W04 posiada podstawową wiedzę strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach
K_W05 jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych
K_W07 posiada podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach
K_W08 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne
K_W10 posiada podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym Polski i współczesnego świata
K_W11 posiada podstawową wiedzę o metodach badania zróżnicowania kulturowego
K_W12 zna podstawowe metody i techniki badań społecznych oraz wie jakie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania prostych problemów badawczych
K_W13 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej
K_W14 wie jak zaplanować i zrealizować proste ilościowe i jakościowe badanie empiryczne
K_W16 posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych zagranicznych, międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych
K_W17 posiada podstawową wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne
K_W20 posiada podstawową wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany społecznej, a także rozumie na czym polegają te procesy
K_W21 jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych
K_W22 posiada podstawową wiedzę na temat aktualnych potrzeb i problemów społeczeństwa polskiego oraz zmian w tym zakresie
K_U01 umie rejestrować i prowadzić obserwację zjawisk społecznych w sposób metodologicznie poprawny
K_U02 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego
K_U03 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U04 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach
K_U05 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach
K_U06 umie zastosować normy i zasady etyczne w praktyce badawczej
K_U07 potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę akademicką w praktyce społecznej
K_U08 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu podstawowych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U12 umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa
K_U13 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji
K_K01 jest gotów skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego
K_K02 jest gotów dzielić się posiadaną wiedzą socjologiczną
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy
K_K05 umie dokonać krytycznej analizy źródeł, w tym pozyskanych w Internecie
K_K06 potrafi pracować samodzielnie lub zespołowo w ramach organizacji prywatnych i publicznych
K_K07 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej, również z wykorzystaniem nowych technologii
K_K08 posiada potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
K_K09 zna i przestrzega zasad etyki zawodowej, w tym zasad poszanowania własności intelektualnej
K_K10 szanuje godność osób uczestniczących w procesie badawczym (respondentów, informatorów, rozmówców i innych uczestników tego procesu)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: