Zespołowy projekt badawczy - perspektywa socjologiczna 3500-JIS-ZPB-PS
Celem zajęć jest:
przybliżenie studentkom/studentom zróżnicowanych sposobów opisywania i analizowania rzeczywistości społecznej (ze sfery życia rodzinnego i obyczajowości) z perspektywy socjologicznej = omówienie przykładów badań jakościowych oraz badań wykorzystujących analizę treści [INSPIRACJE BADAWCZE]
zapoznanie studentek/studentów z jedną z podstawowych metod prowadzenia badań jakościowych: pogłębionym wywiadem indywidualnym + realizacja wywiadów przez studentki/studentów [PRAKTYKA BADAWCZA: realizacja wywiadu]
ćwiczenie przeprowadzania jakościowej analizy treści materiału empirycznego zebranego podczas badania prowadzonego metodą pogłębionych wywiadów [PRAKTYKA BADAWCZA: analiza + przygotowanie prezentacji oraz przygotowanie raportu z wynikami analiz, praca z wykorzystaniem programu Atlas.ti]
ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej przy okazji analizy treści, przygotowania prezentacji i raportu oraz przygotowania referatu
Zajęcia są pomyślane jako uzupełnienie (lub nawet „dopełnienie”) kursów: „Badania etnograficzne” oraz „Ilościowa i jakościowa analiza treści” — studentki i studenci będą mieli możliwość zastosowania w praktyce wiedzy i umiejętności zdobytych podczas wymienionych kursów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
K_W14: Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi a językowymi oraz społecznymi aspektami budowania tożsamości indywidualnej i grupowej.
K_U19: Potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji.
K_U22: Potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu zadaniowego wykorzystując wybrane programy i aplikacje komputerowe.
K_K05: Jest gotowy do wyznaczania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
K_K07: Jest gotowy do uczestniczenia w przygotowaniu projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych.
K_K09: Jest gotowy do poszukiwania nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z przedmiotu składa się z trzech elementów:
30% aktywność na zajęciach
30% praca domowa = przeprowadzenie wywiadu indywidualnego i przygotowanie transkrypcji
40% analiza materiału empirycznego i przygotowanie prezentacji oraz napisanie raportu
W semestrze dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności
Literatura
Film dokumentalny: Jak żyć?, scenariusz i reżyseria Marcel Łoziński, 1977
Hanna Bojar. 1991. Rodzina i życie rodzinne. (w:) Mirosława Marody (red.) Co nam zostało z tych lat … Społeczeństwo polskie u progu zmiany systemowej. Londyn: Wydawnictwo Aneks
Witold Szabłowski, Izabela Meyza. 2011. Nasz mały PRL. Pół roku w M-3 z trwałą, wąsami i maluchem. Kraków: Znak, Kraków (fragment)
Kvale Steinar (2010), Prowadzenie wywiadów [książka jest dostępna przez iBook Libra, przez BUW]
Sylwia Urbańska (2015) Matka Polka na odległość. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK (fragmenty)
Dorota Rancew-Sikora. 2020. Polska gościnność w świetle zapisków autobiograficznych (w:) Kultur i Społeczeństwo 2020/1
Jacek Kubera. 2015. Powieść autobiograficzna jako dokument osobisty i podobny do pamiętników konkursowych: materiał badań socjologicznych (w:) Studia Humanistyczne AGH 14/1, 45-61.
Katarzyna Kalinowska (2018) Praktyki flirtu i podrywu. Wydawnictwo Naukowe UMK (fragmenty)
Dorota Hall (2016) W poszukiwaniu miejsca. Chrześcijanie LGBT w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN (fragmenty)
Kampka Agnieszka (2019) Bliżej ludzi czy bliżej gwiazd – prezydenci na Instagramie. „Kultura popularna”, nr 2, s. 37–48
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: