Badania korpusowe 3500-JIS-1-BK
Celem zajęć jest zapoznanie osób studiujących z problematyką badań korpusowych oraz wykształcenie praktycznych umiejętności z tego obszaru. Podczas zajęć zostaną omówione kwestie doboru materiału badawczego, przeszukiwania, tworzenia i analizowania korpusów do prowadzenia badań nad komunikacją międzyludzką i dyskursami społecznymi. Program kursu obejmuje wprowadzenie do językoznawstwa korpusowego, omówienie podstaw metodologicznych oraz głównych kierunków badań, przegląd korpusów narodowych oraz dostępnego oprogramowania i narzędzi analitycznych, praktyczne zajęcia z budowania korpusów, rozwijanie umiejętności z zakresu analizy korpusowej z wykorzystaniem dostępnych narzędzi oraz interpretacji uzyskanych danych ilościowych na potrzeby oceny zjawisk społecznych.
W programie uwzględnione będą umiejętności projektowania i budowania korpusów na potrzeby badań z uwzględnieniem ich reprezentatywności, zrównoważenia i porównywalności. Ćwiczona będzie również praca badawcza z korpusami z wykorzystaniem narzędzi i programów do analizy korpusowej, w tym formułowania pytań badawczych, analizy i interpretacji danych ilościowych oraz triangulacji metodologicznej w celu interpretacji i krytycznej oceny zjawisk społecznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej językoznawstwa, analizy dyskursu i semiotyki społecznej.
K_W06 Ma szczegółową wiedzę o wybranych ośrodkach i szkołach badawczych w dziedzinie językoznawstwa, krytycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej oraz o ich współczesnych dokonaniach.
K_W07 Zna zaawansowane metody wypracowane przez językoznawstwo, lingwistyczną analizę dyskursu i
semiotykę społeczną, pozwalające problematyzować, analizować i interpretować zjawiska zachodzące
w dziedzinie kultury, komunikacji międzyludzkiej i dyskursów społecznych.
K_U01 Wykorzystując różne źródła potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować
informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować
na tej podstawie krytyczne sądy.
K_U02 Posiada pogłębione umiejętności badawcze w zakresie językoznawstwa, lingwistycznej analizy
dyskursu i semiotyki społecznej, obejmujące analizę i syntezę stanowisk teoretycznych, dobór metod i
konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników.
K_K07 Posiada umiejętność argumentacji i perswazji, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz opinii innych aktorów społecznych. Potrafi formułować wnioski oraz syntetyczne podsumowania.
K_U22 Potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu zadaniowego wykorzystując wybrane programy i aplikacje komputerowe.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa wystawiana jest w oparciu o:
1. Kryterium 1 (50% oceny końcowej):
Obecność na zajęciach (dopuszczalna liczba nieobecności: 2) oraz przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusjach.
2. Kryterium 2 (50% oceny końcowej):
Przygotowanie projektu badawczego i jego prezentacja podczas zajęć, złożenie raportu badawczego w wyznaczonym terminie.
zaliczenie na ocenę
Literatura
Wybrane lektury:
1. Baker, P. (2010). Sociolinguistics and Corpus Linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
2. Biber, D. and Conrad, S. (2009). Register, Genre, and Style. Cambridge: Cambridge University Press.
3. Brezina, V. (2018). Statistics in Corpus Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
4. McEnery, T., Hardie, A. (2011). Corpus Linguistics. Cambridge Textbooks in Linguistics. Cambridge: Cambridge University
5. O'Keeffe, A., & McCarthy, M. (2012). The Routledge Handbook of Corpus Linguistics. Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge.
6. Paquot, M. & Gries, S. Th. (eds). (2020). A Practical Handbook of Corpus Linguistics. Springer.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: