ADJ: Analiza wywiadu jakościowego z wykorzystaniem MAXQDA 3500-ADJ-MAXQDA
Kurs przeznaczony dla osób planujących analizę wywiadów jakościowych (np. na potrzeby pracy magisterskiej). Celem zajęć jest rozwinięcie u osób studenckich umiejętności opanowania złożonego materiału badawczego, jakim jest wywiad jakościowy. W części teoretycznej omówimy założenia metodologiczne i teoretyczne wywiadu jakościowego, m.in. zagadnienia rzetelności i trafności z perspektywy różnych metodologii, różnorodne podejścia teoretyczne i epistemologiczne i wynikające z nich sposoby analizy. Przedyskutujemy także kwestie etyczne: odpowiedzialności osób realizujących badanie, granice interpretacji, bezpieczeństwo danych.
W części warsztatowej zrealizujemy projekty grupowe z wykorzystaniem jakościowej analizy treści oraz analizy dyskursu. Zapoznamy się z funkcjami i sposobem działania programu MAXQDA posiłkując się literaturą dającą praktyczne wskazówki do analizy wywiadów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
Metoda oceny: ocena raportu sporządzonego na podstawie analizy danych.
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30 godz.) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek, praca zespołowa) – 15 godz. oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu) – 10 godz.
Literatura
Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
Uwe Flick, Jakość w badaniach jakościowych, Warszawa 2011.
Steinar Kvale, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2012.
Tim Rapley, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2013.
Matthew Miles, Michael Huberman, Analiza danych jakościowych, Białystok 2000.
David Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008.
Jean-Claude Kaufmann, Wywiad rozumiejący, Warszawa 2010.
Adrianna Surmiak, Etyka badań jakościowych w praktyce. Analiza doświadczeń badaczy w badaniach z osobami podatnymi na zranienie, Warszawa 2020.
John Lofland i in., Analiza układów społecznych, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: