ADJ: Warsztaty z analizy treści przy użyciu programu Atlas.ti. 3500-ADJ-ATL
Zajęcia są przeznaczone dla osób chcących nabyć umiejętności systematycznej analizy jakościowej i ilościowej dużych partii materiału pisanego. Będą składać się z części teoretycznej – wprowadzającej w założenia i metodologię analizy treści oraz warsztatowej – w ramach których każdy uczestnik nabędzie umiejętności samodzielnej pracy z Atlasem.ti i zapozna się z naturą analizy treści za jego pomocą.
Analiza treści jest, wedle klasycznej definicji twórcy tej metody Bernarda Berelsona: „techniką badawczą służącą obiektywnemu, systematycznemu i ilościowemu opisowi jawnej zawartości komunikatów” (za Lisowska-Magdziarz 2004: 13). Użyteczność tej metody potwierdzono w wielu pracach nie tylko z socjologii, lecz również z językoznawstwa i psychologii.
Przyjęło się twierdzić, że analiza treści powinna być dopasowana do rodzaju analizowanego komunikatu oraz celów badania. W ramach zajęć zapoznamy się z głównymi wątkami dyskusji toczących się wokół analizy treści. Przyjrzymy się różnym przyjmowanym w socjologii wersjom i strategiom badawczym zawartości komunikatów. Zobaczymy, że naukowcy mają różne opinie w jaki sposób zapewnić obiektywność procesu badania, na czym polegać ma jego systematyczność oraz jak należy interpretować ilościowe wyniki analizy. Interesować nas również będzie zagadnienie łączenia podejścia jakościowego i ilościowego oraz wykorzystanie programów komputerowych do prowadzenia badań.
Następnie, na wybranych przykładach, przyjrzymy się jaką metodologię stosuje się do poszczególnych rodzajów materiału. W ramach zajęć studenci zapoznają się z różnymi ujęciami analizy treści, omówione zostaną leżące u ich podłoża założenia oraz mocne i słabe strony przyjętych rozwiązań metodologicznych.
Główna część zajęć będzie poświęcona na omówienie metodologii wspomaganej komputerowo analizy treści tj.: wybór tematyki analizy, dobór próby i problem reprezentatywności, tworzenie klucza kodowego.
Przejdziemy przez następujące kolejne kroki procesu analizy na podstawie wybranego projektu badawczego wykorzystując program Atlas.ti: 1) przygotowanie planu badania; 2) sprecyzowanie pytań badawczych; 3) przygotowanie klucza kodowego; 4) proces kodowania w Atlasie.ti; 5) analiza zakodowanego materiału; 6) prezentacja wyników. Ta część zajęć będzie miała charakter warsztatowy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
raport
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w I terminie
Literatura
Friese S. 2019. Qualitative Data Analysis with Atlas.ti; Sage
Friese S. 2011. Using ATLAS.ti for Analyzing the Financial Crisis Data w: FQS Volume 12, No. 1
Hoover, S.M., 2006. Religion in the Media Age, 1st ed. Routledge.
Konopásek Z. 2008. Making Thinking Visible with Atlas.ti: Computer Assisted Qualitative Analysisas Textual Practices; FQS Volume 9, No. 2
Pan S,. et al, 2008. Visualizing Tourism Trends: A Combination of ATLAS.ti and BiPlot
Patrizi P. 2005. Deviant Action and Self-Narration: A Qualitative; w: Journal of Travel Research
Survey through ATLAS.ti; w: Journal for the Theory of Social Behaviour 35:2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: