Komunikacja interpersonalna 3402-KINT
Celem zajęć jest poznanie wybranych koncepcji z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz opanowanie praktycznych umiejętności, w tym:
- opanowanie wiedzy dotyczącej różnych modeli komunikacji; elementów oraz czynników wpływających na przebieg komunikacji interpersonalnej;
- poznanie teorii dotyczących komunikacji werbalnej i niewerbalnej;
- zrozumienie specyficznych kontekstów wpływających na przebieg komunikacji interpersonalnej (między kobietami a mężczyznami, między rodzicami a dziećmi, oraz komunikacja międzykulturowa)
- nabycie podstawowych umiejętności komunikacyjnych, takich jak aktywne słuchanie, wyrażanie własnego punktu widzenia, komunikaty Ja, przekazywanie informacji zwrotnych, reagowanie na krytykę
- nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie wystąpień publicznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student po odbyciu zajęć:
- rozpoznaje modele komunikacji interpersonalnej oraz potrafi zastosować odpowiedni model do danej sytuacji
- potrafi wyjaśnić proces komunikacji, rozpoznaje jego elementy i umie zidentyfikować czynniki zakłócające
- potrafi identyfikować specyficzne elementy komunikacji w sytuacji różnicy rang
- rozpoznaje czynniki odgrywające rolę w komunikacji międzykulturowej
- umie stosować techniki aktywnego słuchania takie jak: parafraza, klaryfikacja, odzwierciedlanie uczuć, dowartościowanie
- umie budować i zna zasady dotyczące stosowania komunikatów „ja”
potrafi sformułować konstruktywną informacje zwrotną
- zna i umie stosować zasady nieobronnego reagowania na krytykę
- umie przygotować i przedstawić referat i prezentację multimedialną
potrafi trafnie analizować przebieg procesu komunikacji , zauważać błędy i bariery w przepływie informacji
- potrafi trafnie analizować przebieg procesu komunikacji , zauważać błędy i bariery w przepływie informacji
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest:
aktywny udział w zajęciach, w tym poprawne wykonywanie ćwiczeń proponowanych w trakcie zajęć (10%)
przygotowanie wystąpienia (referat, prezentacja multimedialna) (10%)
przygotowanie i przeprowadzenie krótkiego projektu badawczego dotyczącego wybranego aspektu przebiegu komunikacji (case study) (20%)
egzamin sprawdzający wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne (techniki aktywnego słuchania, informacja zwrotna, komunikaty „ja”) (60%)
Literatura
McKay M., Davis M., Fanning P (2007) Sztuka skutecznego porozumiewania się Gdańsk: GWP
Morreale, S.P. , Spitzberg B.H., Barge J.K. (2007) Komunikacja między ludźmi. Warszawa: PWN
Stewart J. (2000) Mosty zamiast murów, Warszawa :PWN
Watzlawick, P., Beavin J.H., Jackson D.D. (1967). Pragmatics of Human Communication, R.2 Some Tentative Axioms of Communication
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: