- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Antropologia i socjologia internetu 3402-11AISIZ-OG
1. Determinizm technologiczny szkoły Toronto. Krytyka i obrona. W jaki sposób badać technikę?
Innis H.A., Nachylenie komunikacyjne, [w:] Communicare. Almanach antropologiczny. Oralność/Piśmienność., Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.
McLuhan E., i Zingrone F., McLuhan. Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001. s. 209-241 rozdz. Zrozumieć Media
Callon M., Społeczeństwo w procesie tworzenia: badania technologii jako narzędzie analizy socjologicznej, w: Studia nad nauką i technologią. Wybór tekstów, red.Ewa Bińczyk i Aleksandra Derra. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 263–289.
Latour B., Technologia jako utrwalone społeczeństwo, „Avant”, 2013, t.IV, nr 1, s. 17–48.
2. (Nowo)instytucjonalna historia internetu. Pole jako kategoria analityczna. Internet jako przestrzeń władzy instytucjonalnej. Prawo, technika, ekonomia.
Hofmokl J., Internet jako nowe dobro wspólne, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009. Rozdział Drugi Nowy instytucjonalizm jako platforma badawcza
Castells M., Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2007. Ss 43-84. Rozdz. Rewolucja technologii informacyjnych.
Juza M. Między wolnością a nadzorem. Internet w zmieniającym się społeczeństwie. Scholar, Warszawa 2019
3. Kultury internetu. Kultura hakerska. Normy i wartości
Castells M., Galaktyka internetu, Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Rebis, Poznań 2003, ss. 47-76, rozdz. Kultura internetu.
Zaród. M Hakerzy i kolektywy hakerskie w Polsce. Od operacjonalizacji do laboratoriów i stref wymiany. Studia socjologiczne 1/2017
Coleman, E. Gabriella (2015): Hacker, Hoaxer, Whistleblower, Spy. The many faces of Anonymous. London, Brooklyn, NY: Verso.
4. Polska w internecie. Internet w Polsce. Źródła danych o wykorzystywaniu internetu w Polsce. Jak owskaźnikować korzystanie z internetu.
Batorski D., Technologie i media w domu i w życiu Polaków [w:] Diagnoza społeczna 2015
BDL – GUS
5. Kapitał społeczny i przemiany więzi społecznych.
Wellman, Barry, Anabel Quan Haase, James Witte, and Keith Hampton. “Does the Internet Increase, Decrease, or Supplement Social Capital?: Social Networks, Participation, and Community Commitment.” American Behavioral Scientist 45, no. 3 (November 2001): 436–55. doi:10.1177/00027640121957286.
Castells M., Galaktyka internetu, Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Rebis, Poznań 2003, s. 135-156, rozdz. Wirtualne społeczności czy społeczeństwo sieciowe?
Marody M., Giza-Poleszczuk A. Przemiany więzi społecznych, Scholar, 2004, rozdz. 9 W stronę społeczeństwa ponowoczesnego.
6. Media jako praktyka społeczna. Zwrot w stronę praktyk
Halawa M., Życia codzienne z telewizorem, WAiP, Warszawa 2006, rozdz. 4 Co widzowie robią z telewizją
Couldry N., Media w kontekście praktyk. Próba teoretyczna., „Kultura Popularna,” 2010, t.1, no 17, s. 96–113.
Drozdowski, R., Fatyga B., Filiciak M., Krajewski M., i Szlendak T., Praktyki kulturalne Polaków, Wydawnictwo UMK, Toruń 2014. rozdz. Praktyki medialne Polaków
7. Netografia - etnografia online.
Jemielniak D., Netnografia, czyli etnografia wirtualna: nowa forma badań etnograficznych [w:] Prakseologia 154/2013
Jemielniak D., Socjologia internetu, Warszawa 2019
8. Software studies i archiwum życia społecznego.
Ilnicki, R., Od programu komputerowego do kultury jako programu. Perspektywa studiów nad oprogramowaniem (software studies) [w:] Media, Kultura, Społeczeństwo nr 1 (6)/2011 , s. 27-39
Manovich L., Nauka ścisła o kulturze? Informatyka społeczna, humanistyka cyfrowa i analityka kulturowa [w:]Metody badania i odkrywania miasta oparte na danych, red. Karol Piekarski, Medialab Katowice 2015
Fry, H., Hello world. Jak być człowiekiem w epoce maszyn, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2019
9. Gry, granie. Ludologia i narratologia.
Roger Caillois, Gry i ludzie, Warszawa: Oficyna Wyd. Volumen, 1997, s. 20-
Konzak L., Computer game criticism.A Method for Com- puter Game Analysis, [in:] Proceedings of Computer Games and Digital Cultures Conference,ed. Frans M ̈ayr ̈a., 2002, s. 89–100, www.digra.org/dl/db/05164.32231.pdf.
10 Ciało i maszyna. Opisanie świata przez liczby.
Meredith A. Barrett, Olivier Humblet, Robert A. Hiatt, and Nancy E. Adler. Big Data and Disease Prevention: From Quantified Self to Quantified Communities, Big Data.Sep 2013 http://doi.org/10.1089/big.2013.0027
Iwasiński, Ł., Quantified Self. Self-tracking a problem tożsamości w ZIN 2/2017 s.126-136
Loska, K. Człowiek i maszyna, czyli ciało technologiczne w epoce nowych mediów, Kultura współczesna 1-2/2000
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu Student:
- ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, zwłaszcza z zakresu socjologii i jej subdyscyplin, a także antropologii, polityki społecznej, prawa i psychologii
- ma podstawowa wiedzę o strukturach i instytucjach społecznych
- zna rodzaje więzi społecznych, w szczególności relacjach i powiązania o charakterze podmiotowym i przedmiotowym oraz rządzące nimi prawidłowości
- ma podstawowa wiedzę o człowieku jako podmiocie działającym w strukturach i instytucjach społecznych oraz tworzącym struktury i instytucji
- zna metody i techniki, w tym pozyskiwania danych właściwe dla socjologii i nauk pokrewnych, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy zachodzące w nich i między nimi
-potrafi wykorzystać podstawowa wiedzę teoretyczna i pozyskiwać dane do analizy procesów i zjawisk społecznych, kulturowych, ekonomicznych, politycznych i prawnych
- potrafi trafnie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, ekonomicznych, politycznych i prawnych)
- posiada umiejętność rozumienia i analizowania procesów i zjawisk społecznych
- potrafi tworzyć zespoły zadaniowe i aktywnie w nich uczestniczyć
potrafi aktualizować nabytą wiedzę i umiejętności, przystosowując ją do zadań zawodowych i społecznych
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: