Socjologia pracy 3402-10SCPZ
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z różnymi podejściami teoretycznymi stosowanymi w badaniach pracy przez socjologów. Omówione zostaną podejścia klasyczne: Weber, Marks, Durkheim oraz współczesne podejścia badawcze (m.in. teorie systemowe, teorie konfliktu, neoinstytucjonalizm, interakcjonizm, neomarksizm, postmodernizm).
Na przykładzie konkretnych badań zostaną pokazane różnice odnoszące się do wyboru tematów badawczych i interpretacji wyników. Szczegółowe kwestie dotyczyć będą takich zagadnień jak: postawy wobec pracy, alienacja pracy, konflikt i kontrola w pracy, wpływ technologii i automatyzacji na proces pracy.
Przedmiotem wykładu będą także zmiany na rynku pracy: w społeczeństwie przemysłowym i postindustrialnym. Analiza historycznie ukształtowanych form organizacji pracy, indywidualnych i zbiorowych stosunków pracy, typów kontraktów.
W cyklu 2023Z:
Wybrane tematy wykładu: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe fakultatywne ogólnouniwersyteckie | W cyklu 2023Z: fakultatywne ogólnouniwersyteckie obowiązkowe |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu wykładu student:
1. Definiuje podstawowe pojęcia i obszary badawcze stosowane przez socjologów w badaniach pracy.
2. Rozróżnia i umie porównać teorie socjologiczne wykorzystywane w badaniach pracy.
3. Umie wyjaśnić współczesne problemy pracy uwzględniając kontekst historyczny i społeczny.
4. Rozpoznaje funkcje poznawcze i praktyczne badań prowadzonych przez socjologów pracy.
5. Analizuje problemy etyczne związane ze społeczną rolą socjologów pracy jako badaczy i ekspertów.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny obejmujący znajomość teorii, obszarów badawczych i pojęć wykorzystywanych w badaniach pracy przez socjologów (wykład i lektury).
Literatura
Wybrane lektury:
H.Januszek, J.Sikora, Socjologia pracy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000; wybrane rozdziały;
A.Giddens, Socjologia, PWN, Warszawa 2002, roz. 12, Nowoczesne organizacje, roz. 13 Praca i życie gospodarcze, s. 366-441;
U.Beck, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002, roz. VI, Odstandaryzowanie pracy zarobkowej. Przyszłość wykształcenia i zatrudnienia, s. 206-231;
G. Standing, Prekariat. Nowa niebezpiecznna klasa, PWN, Warszawa 2014, roz. 1 Prekariat, s. 33-74.
Z. Bauman, Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006, s. 117-180.
N. Marody, A.Giza-Poleszczuk, Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004, roz. 7 Przemiany pracy, s. 217-257.
E. Giermanowska, A. Mrozowicki, J. Róg-Ilnicka, Socjologia pracy w Polsce: Społeczno-gospodarcze i polityczne problemy instytucjonalizacji subdyscypliny, „Przegląd Socjologiczny” nr 3, 2019, s. 11-41. [dostęp: http://ojsltn.uni.lodz.pl/index.php/Przeglad-Socjologiczny/article/download/575/523]
K. Krzysztofek, TECHNOLOGIE CYFROWE W DYSKURSACH O PRZYSZŁOŚCI PRACY, Studia Socjologiczne 2015, nr. 4. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-a65c3604-a801-479f-a583-779497082f13.
M. Kostera. P. Niemiec, Chcemy odzyskać sens pracy, 31.10.2020, https://magazynkontakt.pl/chcemy-odzyskac-sens-pracy/
Szczegółowy sylabus każdy student otrzyma na zajęciach.
W cyklu 2023Z:
Wybrane lektury obowiązkowe i uzupełniające (do wyboru): |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Egzamin ustny obejmujący znajomość teorii, obszarów badawczych i pojęć wykorzystywanych w badaniach pracy przez socjologów (wykład i lektury). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: