Interwencje w sytuacjach kryzysowych 3402-00IWST
Celem zajęć jest dostarczenie podstawowych informacji dotyczących teoretycznych i praktycznych dotyczących interwencji w sytuacjach kryzysowych. Program obejmuje: koncepcje rozumienia i rodzaje sytuacji kryzysowych; psychologiczne aspekty doświadczania kryzysu i konsekwencje przebytych sytuacji traumatycznych; podstawowe umiejętności potrzebne w pracy interwencyjnej; modele i typy interwencji w sytuacjach kryzysowych; odnajdowanie i docieranie do zasobów. Szczegółowo omawiane są wybrane typy kryzysów: kryzysy rozwojowe, sytuacje zagrożenia życia, przemoc domowa, nałóg, porwanie zakładników, klęski żywiołowe.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć student/ka:
umie podać różne definicje zjawiska kryzysu;
rozpoznaje podstawowe typy sytuacji kryzysowych;
zdaje sobie sprawę z potrzeb i doświadczeń osób znajdujących się w sytuacji kryzysu;
umie przedstawić modele działań w sytuacjach kryzysowych;
zna zasady nawiązywania kontaktu i porozumiewania się z osobami przezywającymi doświadczenia o charakterze kryzysowym;
zna zasady rozmawiania o przeszłych traumach i nadużyciach;
rozumie specyfikę wybranych sytuacji kryzysowych;
umie wymienić podstawowe techniki pracy interwencyjnej, odpowiednie do sytuacji.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest:
przygotowanie prezentacji na zadany temat (40 %);
aktywny udział w zajęciach (20%);
kolokwium zaliczeniowe (40%)
Literatura
Badura - Madej W. (red.)(1996) Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Warszawa: Wyd. Interart,
Herman J.(1998) Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk:GWP
Greenstone J.L,.Leviton S.C(2004) Interwencja kryzysowa. Gdańsk:GWP
James R.K, Gilliland B.E (2008) Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Parpamedia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: