Reagowanie na przejawy wykluczenia, dyskryminacji i przemocy w relacjach rówieśniczych 3401-SP-AM-RPW
Celem zajęć jest zwiększenie wiedzy i umiejętności asystentek i asystentów międzykulturowych, związanych ze skutecznym i adekwatnym reagowaniem na dyskryminację oraz zjawiska pokrewne (stereotypy, uprzedzenia, wykluczenie dyskryminację bezpośrednią, dyskryminację pośrednią, dyskryminacją przez asocjację, dyskryminacją przez asumpcję, molestowanie, molestowanie seksualne, mikronierówności), zarówno w kontekście relacji rówieśniczych pomiędzy uczniami i uczennicami, jak i w kontekście relacji pomiędzy dorosłymi a dziećmi i młodzieżą w środowisku szkolnym.
Szczególny akcent zostanie położony na rolę świadków w przeciwdziałaniu dyskryminacji – zarówno uczniów i uczennic, jak i dorosłych.
Celem zajęć jest także zapoznanie asystentek i asystentów międzykulturowych z narzędziami, metodami i sposobami wspierania uczniów i uczennic w rozpoznawaniu i reagowaniu na dyskryminację i zjawiska pokrewne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka
w sferze umiejętności:
potrafi – korzystając z posiadanej wiedzy – rozpoznać bariery w adaptacji kulturowej i integracji dziecka oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze
w sferze kompetencji społecznych:
jest gotowy/a do inicjowania i/lub wspierania procesu integracji i inkluzji – na poziomie grupowym (relacji rówieśniczych) oraz instytucjonalnym, a także do wspierania szkoły w zapewnieniu równego traktowania oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji, w tym postawom etnocentrycznym
jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się oraz do zasięgania opinii ekspertów
jest gotowy/a do dzielenia się – z kadrą szkoły a także z polskimi uczniami i uczennicami, ich rodzicami i społecznością lokalną – wiedzą i doświadczeniem dotyczącym kultury (kraju) pochodzenia uczniów i uczennic romskich / z doświadczeniem migracji, wiedzą dotyczącą różnic kulturowych oraz funkcjonowania dziecka z doświadczeniem migracji
jest gotowy/a wspierać w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu konfliktów – szczególnie tych wynikających z różnic kulturowych
jest gotowy/a współpracować z rodzicami dzieci romskich / dzieci z doświadczeniem migracji oraz pełnić funkcję pośredniczki / pośrednika językowo-kulturowego pomiędzy dzieckiem i jego rodziną a społecznością szkolną i lokalną
jest gotowy/a wspierać wielo/międzykulturowy rozwój tożsamości uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich dobrostan i samoocenę oraz dbać o widoczność ich kultury
Kryteria oceniania
rozmowa ewaluacyjna
Literatura
Materiały edukacyjne towarzyszące programowi „Szkoła Przyjazna Prawom Człowieka. Jak przeciwdziałać wykluczeniu i przemocy w szkole?”, wyd. Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, Urząd m.st. Warszawy, 2019: https://um.warszawa.pl/waw/wcies/materialy-edukacyjne-sppc
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: