Reagowanie na mikronierówności, przejawy wykluczenia i dyskryminację wobec asystentek i asystentów międzykulturowych 3401-SP-AM-RM
Celem zajęć jest wyposażenie asystentek i asystentów międzykulturowych w narzędzia poznawcze i praktyczne pozwalające skutecznie i adekwatnie rozpoznawać obciążenia związane z doświadczaniem mikronierówności, przejawów wykluczenia i dyskryminacji (także wielokrotnej i krzyżowej) podczas pełnienia funkcji asystentki międzykulturowej i asystenta międzykulturowego w szkole (m.in. ze względu na pochodzenie, narodowość, wyznanie, kolor skóry). Celem zajęć jest także wyposażenie asystentek i asystentów w wiedzę i umiejętności pozwalające reagować na przekraczanie granic osobistych w kontekście wykonywanej pracy, w środowisku szkolnym i lokalnym.
Metacelem zajęć jest budowanie odbojności (resilience) asystentek i asystentów międzykulturowych, prestiżu tego zawodu oraz przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka
w sferze umiejętności:
potrafi organizować i prowadzić swoją pracę i rozwój zawodowy w sposób zrównoważony, dbając o swój dobrostan
w sferze kompetencji społecznych:
jest gotowy/a do inicjowania i/lub wspierania procesu integracji i inkluzji – na poziomie grupowym oraz instytucjonalnym, a także do wspierania szkoły w zapewnieniu równego traktowania oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji, w tym postawom etnocentrycznym
Kryteria oceniania
rozmowa ewaluacyjna
Literatura
N. Berenstain, Epistemic Exploitation, University of tennessee, Knoxville, 2016
M. Jankowska (red.), Scena dla twardziela, wyd. Fundacja „Phan Bde”, 2016
A. Teutsch (red.), Siła, odwaga, solidarność – upełnomocnienie jako skuteczna strategia przeciwdziałania przemocy wobec kobiet i dziewcząt i innej przemocy ze względu na płeć. Podręcznik dla organizacji i instytucji, wyd. Fundacja Autonomia, 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: