Psychologia uczenia się 3401-SP-AM-PU
Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu psychologii uczenia się, motywacji i budowania świadomego podejścia w procesie uczenia się. W trakcie zajęć zostaną wyjaśnione prawidłowości rozwojowe związane z procesem uczenia się, trudności rozwojowe utrudniające ten proces, zostaną również przedstawione kwestie motywacji i koncentracji uwagi, jako czynniki mające wpływ na proces uczenia się. Uczestnik zajęć zostanie również zapoznany z nueropsychologicznymi podstawami procesu uczenia się, kształtowaniem i rozwijaniem alternatywnych form uczenia się i nauczenia, jak również z podstawowymi metodami wspierania koncentracji uwagi, pamięci i procesów uczenia się.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka
w sferze umiejętności:
potrafi współpracować z dyrekcją, nauczycielkami i nauczycielami oraz specjalistkami i specjalistami w szkole a także z uczniami / uczennicami i ich rodzinami
potrafi – korzystając z posiadanej wiedzy – rozpoznać bariery w adaptacji kulturowej i integracji dziecka oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze
w sferze kompetencji społecznych:
jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się oraz do zasięgania opinii ekspertów
jest gotowy/a wspierać wielo/międzykulturowy rozwój tożsamości uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich dobrostan i samoocenę oraz dbać o widoczność ich kultury
Kryteria oceniania
test
Literatura
• S. Dehane, Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputer…jak dotąd. Kraków 2021.
• B. Oelszlaeger, Jak uczyć uczenia się? Kraków 2007.
• J. Strealu, Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk 2000
• Z. Włodarski, Psychologia uczenia się. Warszawa 1998.
• P.G. Zimbardo, R.L.Johnson, V.McCann, Psychologia, kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się. Warszawa 2017.
• M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: