Przepisy prawa oświatowego dotyczące wspierania edukacji i integracji dzieci z doświadczeniem migracji 3401-SP-AM-PPO
Najistotniejsze przepisy prawa oświatowego dotyczące wspierania edukacji i integracji dzieci z doświadczeniem migracji, w tym dodatkowa nauka języka polskiego, dodatkowe zajęcia wyrównawcze z przedmiotów nauczania, nauka języka i kultury kraju pochodzenia, ułatwienia podczas egzaminów, pomoc nauczyciela, oddziały przygotowawcze. Formalne aspekty przyjęcia ucznia do szkoły oraz zaliczania etapów edukacji (egzaminy, obowiązek kwalifikacji rocznej i promocji) Omówione zostaną także świadczenia pomocowe zapewniane dzieciom z doświadczeniem migracji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
zna podstawowe zasady oceniania i egzaminowania w systemie edukacji w Polsce z odmiennościami w stosunku do dzieci z doświadczeniem migracji
zna podstawowe uprawnienia dzieci z doświadczeniem migracji w systemie edukacji w Polsce,
w sferze umiejętności:
potrafi wyjaśnić uczniom i uczennicom oraz ich rodzicom / opiekunom prawnym, jakie uprawnienia przysługują uczniom z doświadczeniem migracji w systemie edukacji w Polsce,
potrafi wyjaśnić uczniom i uczennicom oraz ich rodzicom / opiekunom prawnym zasady oceniania i egzaminowania – ze szczególnym uwzględnieniem przepisów dotyczących dzieci cudzoziemskich
w sferze kompetencji społecznych:
jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się oraz do zasięgania opinii ekspertów
Kryteria oceniania
Test
Literatura
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. jedn. Dz. U. 2021 poz. 1082 ze zmian.)
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 ze zmian.).
• Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583 ze zmian.)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (t. jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 1283 ze zmian.).
• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. poz. 645 ze zmian.).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: