Służby społeczne - (re)integracja społeczna i zawodowa - innowacje społeczne 3401-SEMM-SSRd
Przedmiot ma za zadanie wspieranie studentów w samodzielnym zaprojektowaniu i przeprowadzeniu projektu badawczego lub badawczo-wdrożeniowego i przygotowaniu na tej podstawie pracy magisterskiej. Jego przedmiot może dotyczyć problematyki:
• służb społecznych: ich funkcjonowania (metody, organizacja, instytucjonalizacja) oraz zjawisk rodzących zapotrzebowanie na ich interwencje;
• (re)integracji społecznej i zawodowej: stosowanych strategii ( w szczególności aktywizujących) i rozwiązań instytucjonalnych oraz mechanizmów/czynników marginalizacji społecznej i zawodowej;
• innowacji społecznych w obszarze służb społecznych i (re)integracji społecznej i zawodowej.
Szczegółowa tematyka prac i w związku z tym zajęć zależeć będzie od indywidualnych zainteresowań studentów.
Zakłada się, że zajęcie przebiegać będą dwoma nurtami: grupowych zajęć seminaryjnych poświęconych teoretycznym, praktycznym i metodologicznym aspektom problemów poruszanych w pracach studentów oraz indywidualnych konsultacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
w zakresie wiedzy:
• posiada specjalistyczna wiedzę dotycząca przedmiotu i tematyki własnej pracy licencjackiej;
• zna zasady przygotowywania pracy magisterskiej;
• posiada wiedzę na temat procedury badawczej i standardów etycznych pracy naukowej;
• zna zasady ochrony własności intelektualnej i i prawa autorskiego
w zakresie umiejętności:
• potrafi sformułować temat pracy magisterskiej w sposób odpowiadający jej celom formalnym oraz możliwościom terminowego zakończenia;
• samodzielnie tworzy bibliografię przedmiotu swojej pracy, wyszukuje materiały źródłowe, porządkuje je i interpretuje;
• przygotowuje dla swoich badań warsztat metodologiczny, przeprowadza badania oraz analizuje i interpretuje uzyskane wyniki;
• formułuje wynikające z badań wnioski;
w zakresie kompetencji:
• jest świadomość znaczenia rzetelności i zasad etyki w pracy naukowej
• jest gotowy do podejmowania zadań naukowych i ich sprawnej i systematycznej realizacji
• docenia umiejętność pracy w grupie
• jest zdolny oddzielić prowadzenie dyskusji od własnych przekonań na dany temat
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
1. systematyczna ocena uczestnictwa w zajęciach seminaryjnych dokonywana przez prowadzącego
- kryterium oceny jest stwierdzony na podstawie analizy uczestnictwa studenta w zajęciach zakres posiadanej przez niego wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych
2. systematyczna ocena postępów w przygotowywaniu pracy magisterskiej dokonywana przez prowadzącego
- kryterium oceny jest stwierdzony na podstawie analizy pracy dyplomowej zakres posiadanej przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych
Ocenie podlegają:
- wiedza studenta ujawniona w prezentowaniu opracowań kolejnych etapów pracy dyplomowej (uzasadnienia i wybór tematyki pracy, dobór i znajomość literatury przedmiotu, znajomość koncepcji naukowych odnoszących się do problematyki pracy.
- umiejętności wykazane w trakcie pracy koncepcyjnej i poszukiwaniu własnych rozwiązań badawczo – warsztatowych; umiejętność prezentowania swoich doświadczeń, systematyczność i dociekliwość badawcza; umiejętności naukowego argumentowania, precyzyjnego formułowania swoich myśli w mowie i na piśmie, krytyczna postawa wobec własnych dokonań, umiejętność pracy i dyskusji zespołowej.
- kompetencje społeczne wykazane przez studenta w aktywnym uczestnictwie w zajęciach, w dyskusjach nad projektami badawczymi innych seminarzystów, w skutecznej realizacji wytyczonych celów
Literatura
Dobór literatury jest indywidualny, związany z wybranym tematem pracy licencjackiej oraz z metodologią badań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: