Problemy społeczne i ich rozwiązywanie 3401-SEMM-PSRz
Seminarium magisterskie przygotowuje studenta do napisania i obrony pracy magisterskiej. Rozpoczyna je wybór tematu, dobór literatury naukowej i odpowiedniej metodologii planowanych badań, a kończy edytorskie opracowanie pracy, przeprowadzenie jej korekty i dokonanie ostatecznej redakcji. Tematy podejmowane na tym seminarium, dotyczą problemów społecznych i sposobów ich rozwiązywania.
Przedmiotem prac pisanych na seminarium mogą być studia nad różnorodnością społeczną (diversity studies). Mogą to także być prace omawiające socjologiczne aspekty wykonywania różnego rodzaju kar oraz zjawisko bezkarności, a także spory wokół funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości ujęte w perspektywie socjologicznej.
Na seminarium mogą być podejmowane prace dotyczące współczesnych zjawisk wychowawczych, socjalizacyjnych i resocjalizacyjnych, a także kwestii odnoszących się do działalności dobroczynnej i wolontariackiej skierowanej na rozwiązywanie palących problemów społecznych współczesnego świata.
Harmonogram pracy studenta w poszczególnych semestrach uwzględnienia prezentację osiąganych wyników. Praca studenta podlega ocenie w zakresie postępów w zapoznawaniu się z literaturą, i odpowiednimi materiałami i danymi empirycznymi, opracowania projektu badań i planu pracy oraz systematyczności w przedstawianiu wyników pracy.
Student uczestniczy w prezentacjach prac innych uczestników seminarium i debacie na temat realizowanych przez nich badań. Poznaje możliwości badawcze innych uczestników seminarium i różnorodność tematów, jakie w ramach studiowanego kierunku mogą być analizowane. Przyjmuje i zgłasza uwagi dotyczące projektów omawianych prac i ma możliwość zapoznania się z ostatecznie uzyskanymi rezultatami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
• ma niezbędną wiedzę z zakresu metodologii pracy naukowej, która pozwala na opracowanie i obronę pracy magisterskiej;
• zna pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, w tym prawa autorskiego;
• ma pogłębioną wiedzę z zakresu wybranego problemu społecznego, który jest przedmiotem jego/jej pracy i wie jak sformułować wnioski z badań i rekomendacje dla odpowiednich instytucji zajmujących się tym zagadnieniem.
w sferze umiejętności:
• posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami prowadzenia badań i analiz naukowych oraz opracowania i prezentacji ich wyników
• ma umiejętność diagnozowania problemów społecznych, koordynowania działań badawczych im poświęconych i formułowania na użytek określonych odbiorców rekomendacji dotyczących ich rozwiązywania
• umie innowacyjnie pozyskiwać dane dotyczące badanych problemów i wykorzystać nowe techniki, aby prezentować wyniki swoich badań w ciekawej formie.
w sferze kompetencji społecznych:
• jest gotowy współpracować z instytucjami i zespołami, od których pozyskuje dane empiryczne i nawiązać kontakt z instytucjami będącymi odbiorcami wyników jego/jej badań.
Kryteria oceniania
Postępy studenta/ki ocenia się według harmonogramu. W pierwszym semestrze ocenia się wybór tematu, systematyczność w zapoznawaniu się z literaturą, opracowanie planu pracy, a także określenie warunków prowadzenia badań empirycznych (np. dostępność danych i respondentów). W następnym etapie ocenia się przygotowanie i realizację badań empirycznych. Następnie ocenia się opracowanie wyników badań i redagowanie poszczególnych części pracy. W ostatnim semestrze ocenia się końcową redakcję, a więc merytoryczną i językową korektę pracy.
Ocenie podlega systematyczność pracy własnej studenta i udział w dyskusjach na temat innych prac przedstawianych na seminarium. Podstawowym kryterium oceny studenta w poszczególnych semestrach jest zakończenie przewidzianych w harmonogramie etapów pracy. Każdy etap kończy się uzyskaniem przez studenta 25 punków zaliczeniowych.
Literatura
1. Babbie Earl, Podstawy badan społecznych, WN PWN 2009.
2. Pilch Tadeusz, Bauman Teresa, Zasady badań pedagogicznych,
3. Królikowska Jadwiga red. Problemy społeczne w grze politycznej, WUW, Warszawa 2007.
4. Królikowska Jadwiga, red. (Złudne) obietnice wielokulturowości, WUW, Warszawa 2012.
5. Królikowska Jadwiga, Sędziowie o karze, karaniu i bezkarności, WUW, Warszawa 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: