Różnorodność społeczna 3401-RESO2-1RSd
Zajęciom Różnorodność Społeczna przyświecają dwa cele: zaznajomienie się z teoriami jej dotyczącymi oraz nabycie umiejętności dyskusji z odmiennymi poglądami. Część filozoficzna dotyczy pojęć takich, jak równość, wolność, emancypacja, umowa społeczna. Konkretnymi kwestiami, dyskutowanymi na zajęciach, będą: równość a hierarchia, wolność jednostki a wolność innych osób, wykluczenie i emancypacja kobiet, źródła uprzedzeń rasowych i etnicznych, osobowość autorytarna, prawa osób niepełnosprawnych (obywatelstwo, uczestnictwo) i homoseksualnych (małżeństwa lub związki partnerskie), kwestia języka i obecnych w nim wykluczeń, perspektywa materialistyczna a konstruktywizm społeczny, inkluzywność i cancel culture, kultura ofiar i nowe hierarchie. Część dyskusyjna odniesie się do zagadnień wolności słowa i cenzury, równego udziału w debacie publicznej, kwestii reprezentacji (parytety, punkty dodatkowe), autorytetów i przewodnictwa oraz buntu i samodzielności.
Nakład pracy studenta/tki:
- godziny zorganizowane – 30 godz.
- czytanie lektur, w tym anglojęzycznych – 30 godz.
- przygotowanie spójnej argumentacji na rzecz swojego stanowiska – 20 godz.
Razem: 80 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym struktury i instytucje, a zarazem obiekcie oddziaływań struktur i instytucji
zna różne rodzaje więzi społecznych a zarazem mechanizmy i procesy ich zakłóceń (rozmaite formy dezintegracji i alienacji), co rodzi wyzwania w zakresie resocjalizacji
w sferze umiejętności:
potrafi dokonywać krytycznej analizy i interpretacji źródeł naukowych oraz danych faktograficznych, dostępnych w języku polskim i angielskim, dotyczących problemu wykluczenia społecznego
w sferze kompetencji społecznych:
ma gotowość do podejmowania i pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, dotyczących wrażliwości na wykluczenie
Kryteria oceniania
Oceniona zostanie prezentacja argumentacji na wybrany temat, połączona z wykazaniem znajomości lektur
Literatura
Podstawowe:
Theodor W. Adorno Osobowość autorytarna (fragmenty)
Harriet Bradley Płeć (fragmenty)
Harry Brighouse Sprawiedliwość
Caroline Criado Perez Niewidzialne kobiety (fragmenty)
John Stuart Mill O wolności
Martha Nussbaum “From Disgust to Humanity. Sexual Orientation & Constututional Law” (rozdział 5 “A Right to Merry?”)
Martha Nussbaum “Frontiers of Justice” (rozdział 3. “Capabilities and Disabilities”)
Dodatkowe (do prezentacji):
Immanuel Kant, Co to jest Oświecenie
bell hooks Margines jako miejsce radykalnego otwarcia
Paul Bloom Przeciw empatii
Frantz Fanon Czarna skóra, białe maski
Carol Gilligan Innym głosem
Douglas Murray Szaleństwo tłumów
Thomas Sowell Dyskryminacja i nierównosci
i inne, wskazane przez prowadzącą zajęcia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: