Resocjalizacja w instytucjach zamkniętych 3401-RES2-1RIZd
Zadaniem przedmiotu jest przedstawienie zagadnień resocjalizacji prowadzonej w zamkniętych instytucjach korekcyjnych oraz jej barier i perspektyw.
W części wstępnej zaprezentowane zostaną zagadnienia dotyczące sytuacji nieletniego przed sądem rodzinnym oraz możliwych reakcji państwa na przejawy demoralizacji i nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży. Następnie przedstawione będą formy resocjalizacji zakładowej, w tym cele, zasady i organizacja funkcjonowania wybranych placówek oraz systemy działalności instytucjonalnej. Zrozumieniu barier i obciążeń resocjalizacji zakładowej służyć będzie prezentacja działań w zakładach poprawczych i karnych, a także negatywnych konsekwencji izolacji oraz aspektów świadczących o ich totalnych charakterze. W podsumowaniu przedstawione zostaną propozycje zmierzające do optymalizacji resocjalizacji w środowisku zamkniętym.
Akcentowane będą: zrozumienie niedogodności izolowanych form resocjalizacji oraz postulat ich stosowania dopiero po wyczerpaniu wszelkich dostępnych form wolnościowych.
Kształtowane będzie także umiejętność właściwej interpretacji przepisów prawnych, regulujących postępowanie z nieletnimi, zwłaszcza w zakresie stosowania środków o charakterze izolacyjnym.
Szacunkowa liczba godzin, jaką student/ ka powinien/ powinna przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się:
• konwersatorium - 30 godzin
• praca samodzielna – 20 godzin
• przygotowanie do zajęć – 10 godzin
• przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin
Razem: 75 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
• dokonuje rozróżnienia pomiędzy resocjalizacją zakładową, a prowadzoną w środowisku otwartym
• opisuje cele, zadania i organizację pracy w wybranych zamkniętych instytucjach korekcyjnych
• definiuje aspekty środowiska instytucjonalnego jako źródła stresu
w sferze umiejętności:
• krytycznie ocenia działalność instytucji zamkniętych z punktu widzenia celów wychowania i resocjalizacji
• dokonuje interpretacji rozwiązań prawnych pod kątem ich przydatności resocjalizacyjnej
• prowadzi konstruktywni dyskurs z osobami poddawanymi resocjalizacji w zakresie planowanej i/ lub podejmowanej interwencji korekcyjnej w instytucjach zamkniętych
w sferze kompetencji społecznych:
• postępuje zgodnie z zasadami etyki wychowawcy
• weryfikuje działania zamkniętych instytucji korekcyjnych w zależności od zmieniających się potrzeb indywidualnych i społecznych
Kryteria oceniania
Wiedza
• zaliczenie ustne
• ocena ciągła (stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia, aktywność na zajęciach)
• kontrola obecności
Umiejętności
• zaliczenie ustne
• ocena ciągła (stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia, aktywność na zajęciach)
Kompetencje społeczne
• zaliczenie ustne
• ocena ciągła (aktywność na zajęciach)
Literatura
1. Ciosek, Mieczysław, Psychologia sądowa i penitencjarna. Wyd. Lexis Nexis, Warszawa 2003
2. Czapów, Czesław, Wychowanie resocjalizujące. Warszawa 1978
3. Goffman, Erving, Charakterystyka instytucji totalnych. w: Derczyński A. Jasińska-Kania J. Szacki J. (red.) Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej. PWN, Warszawa 1975, str.151-177.
4. Muskała, Maciej, „Odstąpienie od przestępczości” w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016
5. Pytka, Lesław, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2008
6. Sztuka, Mariusz, Anachronizm i aktualność. Idea resocjalizacji w sporze o nowoczesność, Wydawnictwo UJ, Kraków 2013
7. Urban, Bronisław, Stanik, Jan Maria, Resocjalizacja. T 1, 2, PWN, Warszawa 2007
8. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. 2022 poz. 1700)
9. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 127)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: