Resocjalizacja w środowisku otwartym 3401-RES2-1RŚOz
Punktem wyjścia jest analiza negatywnych skutków izolacji więziennej oraz rozwiązań alternatywnych dla form resocjalizacji w środowisku zamkniętym. Omówione zostaną współczesne trendy w resocjalizacji w środowisku otwartym, a także ich efekt w postaci konkretnych zapisów legislacyjnych. Rodzaje i istota kar i środków nieizolacyjnych w polskim prawie karnym przedstawiane są na tle faktycznych problemów związanych z ich wykonywaniem i stosowaniem, w tym szczególny akcent dotyczy wykonywania dozoru i nadzoru przez kuratorów sądowych. Omówione będą także środki o charakterze terapeutycznym, system dozoru elektronicznego (SDE) oraz problem mediacji w sprawach karnych. Przedmiotem dyskusji i ocen będą również współczesne oferty społeczności lokalnych adresowane dla osób naruszających porządek prawny oraz systemy doradztwa w sytuacjach kryzysowych. Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat potencjału wolnościowych środków karnych, oddziaływania na skazanych oraz uwrażliwienie na potrzebę podejmowania działań resocjalizacyjnych w społecznościach lokalnych.
Nakład pracy studenta/tki:
- godziny zorganizowane – 20
- przygotowanie do zajęć – 35
- przygotowanie do zaliczenia – 35
Razem: 90 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
• rozumie formalną i nieformalną kontrolę przestępczości, prawne granice tej kontroli oraz działanie wymiaru sprawiedliwości ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania systemu kurateli sądowej
• zna kluczowe pojęcia i instytucje prawa karnego, prawa karnego wykonawczego, a także prawa rodzinnego, a ponadto wolnościowe środki karne od strony prawnej i praktycznej
• zna w zaawansowanym stopniu formy profesjonalnych oddziaływań właściwych dla resocjalizacji
w sferze umiejętności:
• potrafi ocenić prawne i faktyczne możliwości postępowania ze skazanym w warunkach kary nieizolacyjnej
• potrafi weryfikować zasadność i adekwatność stosowania interwencji do rozwiązywania problemów indywidualnych i społecznych
w sferze kompetencji społecznych:
• jest gotów(owa) do stosowania innowacyjnego i interdyscyplinarnego podejścia do problemów społecznych i ich rozwiązywania oraz działania zespołowego w danym sektorze polityki kryminalnej
Kryteria oceniania
1. Aktywność na zajęciach
2. Projekt indywidualny
3. Test
Literatura
Bachmat, P., Buczkowski, K., Czarnecka-Dzialuk, B., Drapała, K., Gruszczyńska, B., Kulma, R., Marczewski, M., Ostaszewski, P., Więcek-Durańska, A., Wójcik, D. (2010), Kuratela sądowa. Sukcesy i porażki. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Bałandynowicz, A. (2011), Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Warszawa, Wolters Kluwer Sp. z o.o.
Bałandynowicz, A. (1996), Probacja. Wychowanie do wolności. Wydawnictwo Primum.
Skowroński, B. (2018), Probacja. Teoria i metodyka. Warszawa, Wydawnictwo Difin.
USTAWA z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. 1997 Nr 88 poz. 553)
USTAWA z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. 1997 Nr 90 poz. 557)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: