Psychopatologia z elementami psychiatrii 3401-RES2-1PEPd
Psychopatologia jest dziedziną naukową, która bada i opisuje różne formy zaburzeń psychicznych oraz ich objawy, przyczyny i przebieg. Ta wiedza dostarcza psychiatrom podstawowych informacji na temat różnych zaburzeń psychicznych i ich objawów, co pomaga im diagnozowanie i leczenie zaburzeń psychicznych. W praktyce, psychopatologia jest często wykorzystywana w diagnostyce i terapii psychiatrycznej. Współpraca psychologów klinicznych i psychiatrów ma na celu ustalenie diagnozy, monitorowanie objawów i postępów terapeutycznych, oraz wyboru najlepszego leczenia dla pacjenta a także pozwala na bardziej kompleksowe i holistyczne podejście do diagnozy i leczenia zaburzeń psychicznych.
Badania z zakresu psychopatologii są podstawą tworzeniu kryteriów diagnostycznych, które lekarze psychiatrzy wykorzystują do identyfikacji konkretnych zaburzeń u pacjentów.
Psychopatologia dostarcza również podstawowej wiedzy na temat czynników etiologicznych, czyli przyczyn zaburzeń psychicznych, co pomaga psychiatrom w lepszym zrozumieniu tych chorób i w opracowywaniu odpowiednich strategii leczenia.
Psychopatologia obejmuje opis szerokiego zakresu zaburzeń psychicznych, takich jak depresja, lęki, zaburzenia osobowości, psychozy, zaburzenia odżywiania, uzależnienia i wiele innych. Badania w tej dziedzinie mają na celu lepsze zrozumienie tych zaburzeń, opracowanie skuteczniejszych metod diagnostycznych i terapeutycznych oraz poprawę jakości życia osób dotkniętych zaburzeniami psychicznymi.
Studenci w trakcie zajęć zapoznają się z głównymi zadaniami psychopatologii do których głównie należą: identyfikacja, opisanie, klasyfikacja i zrozumienie różnych form psychopatologii. Tematyka zajęć obejmie także omówienie i wyjaśnienie istotnych elementów dziedzin naukowych psychopatologii i psychiatrii w następujących obszarach:
1. Opis objawów: zapoznanie się z różnorodnymi objawami i syndromami występującymi w zaburzeniach psychicznych. Dotyczy to zarówno objawów poznawczych (np. zaburzenia myślenia), emocjonalnych (np. depresja, lęki) jak i behawioralnych (np. impulsywność, agresja).
2. Klasyfikacja: poznanie systemów klasyfikacji zaburzeń psychicznych, które pozwalają na ich identyfikację i porządkowanie. Przykładem jest Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób (ICD) oraz Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM), które zawierają kryteria diagnostyczne dla różnych zaburzeń psychicznych.
3. Przyczyny i czynniki ryzyka: zapoznanie z etiologią zaburzeń psychicznych, czyli przyczynami i czynnikami ryzyka związanymi z występowaniem zaburzeń psychicznych. Badania w tej dziedzinie koncentrują się na czynnikach biologicznych, psychologicznych i środowiskowych, które mogą przyczyniać się do powstawania i rozwoju zaburzeń psychicznych.
4. Diagnostyka: zarówno psychopatologia, psychologia jak i psychiatria dostarczają narzędzi i metod diagnostycznych, które pozwalają na identyfikację i diagnozowanie zaburzeń psychicznych. To obejmuje ocenę objawów, wywiad psychologiczny, badania psychometryczne oraz inne metody oceny funkcjonowania psychicznego.
5. Terapia i interwencja: omówienie sposobu opracowywania skutecznych metod terapeutycznych i interwencji psychologicznych w celu leczenia zaburzeń psychicznych. Badania w tej dziedzinie mają na celu ocenę skuteczności różnych podejść terapeutycznych i identyfikację najlepszych strategii leczenia dla konkretnych zaburzeń.
Omówienie tych zagadnień ma służyć słuchaczom poznaniu i zrozumieniu przyczyn i mechanizmów zaburzeń psychicznych, co prowadzi do lepszej opieki nad osobami dotkniętymi zaburzeniami psychicznymi.
Nakład pracy studenta:
- godziny zorganizowane – 30
- przygotowanie do zajęć – 20
- przygotowanie prac pisemnych – 20
- przygotowanie do zaliczenia – 20
Razem: 90 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
zna współczesne systemy klasyfikacji zaburzeń i chorób psychicznych
ma wiedzę dotyczącą rozróżnia objawów zaburzeń psychicznych
zna przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych.
wie, jakie są obecnie zalecane metody terapii zaburzeń psychicznych
w sferze umiejętności:
umie rozpoznać specyficzne zaburzenia psychiczne w oparciu o przejawiane symptomy
potrafi dokonać wyboru odpowiednich strategii pomocy osobom przeżywającym trudności psychiczne
potrafi przewidzieć jakie skutki osobiste i społeczne mogą być związane z chorobami i zaburzeniami psychicznymi
w sferze kompetencji społecznych:
umie posługiwać się dostępnymi klasyfikowania zaburzeń psychicznych i ma świadomość względności pojęć norma i patologia, na których opierają się te klasyfikacje
jest świadomy znaczenia odpowiedniej komunikacji interpersonalnej z osobami przejawiającymi zaburzenia psychiczne
jest gotów do uczestnictwa w programach i działaniach pomocowych skierowanych do osób z zaburzeniami psychicznymi
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność na zajęciach
- aktywny udział w zajęciach (opracowanie tekstów naukowych, czytanie zadanych lektur)
- przygotowanie pracy pisemnej dotyczącej wybranego studium przypadku
- zaliczenie ustne
Literatura
Augustynek A. (2015). Psychopatologia człowieka dorosłego, Warszawa: Difin.
Gałecki P., Szulc A. (2023). Psychiatria Tom 1. Rozpoznania Według ICD-11. Wrocław: Edra Urban & Partner
Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki. (2000). Kraków: Wydawnictwo Vesalius
Kryteria diagnostyczne z DSM-5 (2015).Wrocław: Edra Urban & Partner.
Kurpas D., Miturska H., Kaczmarek M. (2009). Podstawy psychiatrii dla studentów pielęgniarstwa. Wrocław: Continuo.
Meyer, R. (2003). Psychopatologia. Studia przypadków. Gdańsk: GWP.
Rosenhan D., Walker E.F., Seligman M. (2020). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka.
Tsirigotis K., Gruszczyński W. (2005). Schizofrenia. Psychologia i psychopatologia (wybrane zagadnienia psychologii w schizofrenii). Kraków: Polskie Towarzystwo Psychiatryczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: