Psychologia 3401-PS211PSY2
Zajęcia obejmują podstawową problematykę z zakresu psychologii ogólnej.
Ich celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, najważniejszymi obszarami badawczymi oraz podejściami teoretycznymi w psychologii a także terminologią psychologiczną oraz pokazanie studentom możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej w zawodzie pracownika socjalnego.
Tematy zajęć obejmują następujące zagadnienia:
1.Przedmiot psychologii i jej dziedziny. Metody stosowane w psychologii.
2.Ogólna charakterystyka współczesnych kierunków psychologii.
3.Elementarne procesy poznawcze. Spostrzeganie i uwaga.
4.Wyobrażenia i procesy pamięci. Zapominanie oraz możliwości wspierania pamięci.
5.Myślenie i rozumowanie.
6.Inteligencja i rozwiązywanie problemów.
7.Język i komunikacja. Rozwiązywanie konfliktów.
8.Emocje i uczucia. Radzenie sobie ze stresem.
9.Procesy motywacyjne. Możliwości wspierania motywacji.
10.Uczenie się oraz jego wyniki.
11.Psychologia procesów społecznych.
12.Całościowe modele ujmowania psychiki człowieka: Osobowość, Temperament i Style poznawcze.
13.Psychologia twórczości.
14.Kompetencje społeczne i możliwości ich rozwijania. Umiejętność budowania kontaktu z partnerem interakcji. Asertywność. Sztuka wystąpień publicznych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student zna podstawowe pojęcia psychologiczne oraz najbardziej popularne koncepcje psychologii ogólnej, orientuje się w najważniejszymi obszarach badawczych i podejściach teoretycznych.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia psychologiczne, opisać główne kierunki w psychologii oraz przedstawić istotne, dobrze udokumentowane ustalenia badawcze z zakresu psychologii ogólnej.
Student potrafi wykorzystać zdobyta wiedzę do rozumienia i uogólniania wniosków z badań empirycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do opisu, wyjaśniania a także przewidywania zachowania innych ludzi. Student w większym stopniu rozumie zachowanie swoje i innych. Student potrafi nawiązać kontakt z partnerem interakcji, funkcjonować jako członek grupy, zespołu, jak również zaplanować i przeprowadzić proste oddziaływanie nakierowane na zmianę zachowania
Kryteria oceniania
Wykład: Kolokwia, egzamin pisemny.
Ćwiczenia: Ocena uwzględnia wyniki kolokwiów, opracowanie przydzielonych studentowi problemów, obecność i aktywność studenta podczas zajęć oraz przygotowanie i wygłoszenie referatu.
Literatura
Mietzel, G. (2008). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP.
Zimbardo, Ph. G. (2002). Psychologia i życie. Warszawa: PWN
Kosslyn, S.M., Rosenberg, R.S. (2006). Psychologia. Mózg - człowiek - świat. Kraków: Znak.
Tavris, C., Wade, C. (2008). Psychologia. Podejścia oraz koncepcje. Poznań: Zysk i S-ka.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: