Podstawowe prawa i wolności człowieka 3401-PS13PPW1
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z tematyką praw i wolności człowieka – ich genezą i stanem współczesnym, z granicami tych praw i zagrożeniami jakie dla ich przestrzegania niesie rozwój technologiczny, cywilizacyjny, globalizacja. Studenci zyskają wiedzę jak prawa i wolności człowieka ewoluują i wzmacniają ochronę wspólnych nam dóbr i wartości.
Treści kształcenia obejmują także kolizyjny charakter praw i wolności: w związku z interesami różnych grup życia publicznego, interesem jednostkowym i publicznym, prawem humanitarnym, zmieniającą się rolą państwa i otoczeniem międzynarodowym.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Studenci:
W zakresie wiedzy:
- znają podstawowe zagadnienia z zakresu praw i wolności człowieka,
- umieją wyliczyć podstawowe prawa i wolności osobiste, polityczne i socjalne,
- umieją opisać obowiązki państwa związane z ochroną i realizacją praw jednostki,
- rozumieją i umieją wyjaśnić aksjologię praw i wolności człowieka,
W zakresie umiejętności:
- umieją identyfikować obszary ryzyka naruszeń praw człowieka i nadużycia władzy państwowej,
- potrafią wartościować oraz wyważać racje między interesem jednostkowym a publicznym
W zakresie kompetencji:
- ugruntują się w postawie prawo człowieczej oraz pogłębią tzw. wrażliwość społeczną, będą bardziej uważni na sytuacje naruszeń praw podstawowych.
Kryteria oceniania
1. bieżąca ocena aktywności i udziału w dyskusji na zajęciach
2. ocena pracy pisemnej (analiza przypadku pod kątem naruszenia praw podstawowych i argumentacji odwołującej się do tych praw)
Literatura
1. M. Nowicki, Co to są prawa człowieka. [w:] Szkoła praw człowieka. Teksty wykładów, z. 1. Warszawa 1998.
2. J. Hołda, Z. Hołda, A. J. Rybczyńska, D. Ostrowska, Prawa człowieka. Zarys wykładu. Wyd. 2. Warszawa 2008 Kluwers: 148 s.
3. M. A. Nowicki, Wokół Konwencji Europejskiej. Komentarz do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, Warszawa 2010.
4. W. Osiatyński, Prawa człowieka i ich granice, Kraków 2011
5. A. Rzepliński, Dylematy organów prawa i porządku publicznego – służyć prawu i/lub chronić porządek publiczny, czy chronić porządek publiczny w granicach prawa? Wprowadzenie do książki: C. de Rover, Służyć i chronić. Prawa człowieka i prawo humanitarne dla policji i sił bezpieczeństwa państwa. Legionowo 2002 s. VIII-XIX.
6. M. Wyrzykowski, Granice praw i wolności – granice władzy, [w:] Obywatel – jego wolności i prawa. Warszawa 1998, s. 45-59.
7. J. Zajadło, Historia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka a spór o uniwersalizm - relatywizm. Gdańskie Studia Prawnicze 2006 nr 15, s. 519-533.
8. A. Rzepliński, O programie działań na rzecz umiarkowanego postępu w granicach praw podstawowych. [w:] Wzmacnianie rządów prawa i ochrony praw człowieka w Polsce poprzez zaangażowanie podmiotów gospodarczych. Warszawa 2007, nakł. HFPC: s. 60-67.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: