Praca socjalna - umiejętności i procesy 3401-PS12PUP2z
W ramach przedmiotu student nabywa podstawowe kompetencje (wiedzę i umiejętności) niezbędne do profesjonalnego praktykowania pracy socjalnej.
Forma warsztatowa pozwala na ćwiczenie podstaw umiejętności w kilku obszarach: (1) umiejętności komunikacyjnych (werbalnych i niewerbalnych); (2) umiejętności poszerzania samoświadomości; (3) umiejętności adekwatnego stosowania odpowiedzialności w relacji pomocy; (4) umiejętności nawiązywania i utrzymywania kontaktu z klientem; (5) umiejętności pracy z klientem niezmotywowanym / oporującym.
Zajęciom warsztatowym towarzyszy studiowanie literatury poświęconej problematyce podstawowych założeń klinicznej pracy socjalnej, komunikacji interpersonalnej (werbalnej i niewerbalnej), procesu pomagania, relacji terapeutycznej oraz towarzyszących tej relacji takich typowych zjawisk psychologicznych jak opór, przeniesienie, przeciwprzeniesienie.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
w sferze wiedzy: K_W05, K_W14
- definiuje pracę socjalną jako profesję o określonej strukturze i określonym stopniu rozwoju
- zna główne procesy istotne dla pracy socjalnej jako profesji
w sferze umiejętności: K_U03, K_U06, K_U10
- potrafi wykorzystywać wiedzę do analizowania relacji i procesu pomocy
- potrafi zdefiniować potrzeby i problemy doświadczane przez klientów
- potrafi dobierać odpowiednie strategie pomagania do specyficznych problemów klientów
w sferze kompetencji społecznych: K_K01, K_K02, K_K05, K_K-7
- jest przygotowany do funkcjonowania w grupach i zespołach
- jest świadomy znaczenia poprawnej komunikacji interpersonalnej i z tego względu gotowy do angażowania się w relacje pomocowe
- dba o standardy etyczne podczas realizacji procesu pomagania
Kryteria oceniania
Kryteria oceny:
- przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach
- umiejętność dokonania autoewaluacji uczestnictwa w zajęciach
- zasób wiedzy
- umiejętność stosowania wiedzy do rozwiązywania problemów
Metody oceniania:
(1) egzamin pisemny – sprawdzian znajomości problematyki zajęć, na podstawie podanych lektur, czas pisania 60 min.
(2) sprawdzian umiejętności zastosowania wiedzy – w trakcie prowadzonych warsztatów – bieżąca ewaluacja i ocena końcowa w postaci informacji zwrotnej
Bilans nakładu pracy studenta:
• udział w zajęciach zorganizowanych – 30 godz.
• przygotowanie teoretyczne do warsztatów – 50 godz.
• analiza indywidualnego udziału w warsztacie – 10 godz.
• przygotowanie do egzaminu – 60 godz.
RAZEM: 150 godz
Literatura
• L. Brammer, Kontakty służące pomaganiu. Procesy i umiejętności, Studium Pomocy Psychologicznej
• K. Drat-Ruszczak, E. Drążkowska-Zielińska (red.), Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii, Academica SWPS, Warszawa 2005
• G. Egan, Kompetentne pomaganie, Zysk i S-ka 2002
• Ch.J. Gelso, J. A. Hayes, Relacja terapeutyczna, GWP, 2005
• J. Kottler, Opór w psychoterapii. Jak pracować z klientem trudnym, GWP, 2007
• E. Marcus, Pomaganie bez oporu (wg J. Enrighta), w: Santorski J. (red.), ABC pomocy psychologicznej, Rezonans i Dialog nr 8
• K. Stemplewska-Żakowicz, K. Krejtz (red.), Wywiad psychologiczny. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 2005
• J. Steward, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN 2009
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: