Psychologia społeczna 3401-PS12PSP
PRZEDMIOT, ZADANIA I METODY STOSOWANE W PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Charakterystyka metod stosowanych przez psychologię społeczną, omówienie nowych trendów i kierunków rozwoju psychologii społecznej, wprowadzenie w etyczne aspekty uprawiania psychologii społecznej.
ROLA AUTOPREZENTACJI W OSIĄGANIU ATRAKCYJNOŚCI INTERPERSONALNEJ
„Ja” i wizerunek własnej osoby
PERCEPCJA SPOŁECZNA
Opisanie i wyjaśnienie ogólnych reguł w zakresie percepcji i osądzania społecznego świata, omówienie sposobów tworzenia się i uruchamiania poznawczych schematów świata (społeczne schematy, skrypty społecznych wydarzeń), wskazanie, jak człowiek aktywnie konstruuje obraz świata ,,fabrykując” fakty (fabrykowanie zdarzeń, efekt pierwszeństwa, cechy centralne, proces poznawczego wczuwania się, perseweracja przekonań, samospełniające się proroctwo, automatyzm w spostrzeganiu świata), charakterystyka błędów popełnianych w spostrzeganiu społecznej rzeczywistości (iluzoryczne myślenie, heurystyki dostępności i reprezentatywności), charakterystyka procesu osądzania ludzi na podstawie przyczyn przypisywanych ich zachowaniom (teorie atrybucji, podstawowy błąd atrybucji), analiza wpływu emocji na spostrzeganie społeczne.
PERCEPCJA SPOŁECZNA
Badanie stylu spostrzegania innych ludzi przez studentów. Identyfikacja ukrytych teorii osobowości, stereotypów związanych z narodowością, płcią, zawodem. Omówienie zjawiska samospełniającego się proroctwa.
TECHNIKI MANIPULACJI SPOŁECZNYCH
Charakterystyka sześciu najważniejszych reguł wywierania wpływu: reguły wzajemności, zaangażowania i konsekwencji, społecznego dowodu słuszności, lubienia i sympatii, autorytetu i niedostępności, analiza technik manipulacji społecznych (stopa w drzwiach, ukryte koszty i znikająca przynęta, nieproszone ustępstwo, huśtawka emocjonalna i uwikłanie w dialog, odwrócenie uwagi, wskazanie sposobów obrony przed wpływem innych (asertywność, przerwanie automaty zmów).
PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE TECHNIK MANIPULACJI SPOŁECZNYCH
( stopa w drzwiach, ukryte koszty i znikająca przynęta). Lubienie i sympatia, społeczny dowód słuszności, autorytet, niedostępność.
POSTAWY
Przedstawienie związku między postawami a zachowaniem, charakterystyka procesu zmiany postaw, jako efektu niewystarczającego usprawiedliwienia, omówienie dysonansu między przekonaniami a zachowaniem, odkrycie Festingera.
POSTAWY A ZACHOWANIA
Hiperuległość, syndrom sztokholmski, mentalność Sambo, dysonans poznawczy Festingera.
PERSWAZJA, KONFORMIZM, ULEGŁOŚĆ, OPÓR
Prezentacja komunikacyjnego modelu perswazji, przedstawienie psychologicznych modeli wyjaśniających perswazję (model poznawczych reakcji na perswazję i model podwójnego procesu perswazji), prezentacja kosztów skutków perswazji oraz strategii uodparniających jednostkę na niepożądaną i szkodliwą perswazję, wprowadzenie pojęcia konformizmu, omówienie zjawiska posłuszeństwa wobec autorytetu, jako przejawu konformizmu wobec instytucji, charakterystyka zjawiska wzajemnego wpływu mniejszości i większości oraz możliwości oporu wobec nacisków (pojęcie reaktancji).
WYKORZYSTANIE MECHANIZMÓW PERSWAZJI Polityka, handel, medycyna. Skuteczność reklamy i cenzury.
GRUPY SPOŁECZNE
Analiza kryteriów definicyjnych grupy i zjawisk z zakresu jej funkcjonowania, prezentacja wiedzy na temat celów i norm grupowych, przyczyn przynależności do grup, charakterystyka struktury grupy i jej spójności, przywództwa, polaryzacji stanowisk, efektu próżniactwa społecznego, grupowego myślenia, przedstawienie znaczenia przynależności grupowej w procesie kształtowania tożsamości jednostki.
FUNKCJONWANIE GRUPY NA PRZYKŁADZIE GRUP WIĘZIENNYCH I SEKT
ZACHOWANIA EGOCENTRYCZNE I PROSPOŁECZNE
Wprowadzenie pojęcia zachowań prospołecznych i altruizmu, prezentacja teorii zachowań prospołecznych, charakterystyka uwarunkowań zachowań prospołecznych (wyjaśnienie normatywne, ekonomiczno-społeczne, psychologiczne, emocjonalne, altruistyczne), omówienie metod kształtowania osobowości altruistycznej.
ATRAKCYJNOŚĆ INTERPERSONALNA
Przedstawienie teorii atrakcyjności (teoria kar i nagród, teoria zgodności), charakterystyka wyznaczników atrakcyjności, wprowadzenie w problematykę miłości i bliskich związków ze szczególnym uwzględnieniem trójskładnikowej teorii miłości oraz związku między stylem przywiązania do matki a relacji z partnerem, prezentacja czynników zabezpieczających przed rozwodem
Bilans nakładu pracy studenta
Udział w zajęciach - 30 godzin
Przygotowanie do zajęć - 30godzin
Przygotowanie do egzaminu- 20 godzin
Przygotowanie prezentacji- 10 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W sferze wiedzy student (K_W01, K_W02, K_W07, K_W08, K_W010, K_W016)
• Zna miejsce psychologii społecznej w naukach społecznych, jej przedmiot, system pojęć, wiodące nurty badawcze oraz znaczenie dla teorii i praktyki pracy socjalnej
• Ma wiedzę o rodzajach więzi społecznych i podstawowych mechanizmach psychologicznych regulujących zachowanie człowieka w świecie społecznym
W sferze umiejętności student (K_U01, K_U02, K_U03, K_U05)
• Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu psychologii społecznej do obserwacji i interpretacji zarówno okoliczności jak i sytuacji życiowych jednostek, rodzin i grup społecznych w szczególności dla identyfikacji źródeł i przejawów doświadczanych trudności życiowych
• Analizuje i interpretuje zarówno psychologiczne aspekty relacje społecznych jak i procesu pomocy
W sferze kompetencji społecznych student (K_K01, K_K02)
• Jest zdolny do funkcjonowania w grupach zadaniowych i pełnienia w nich różnych ról
• Dba o stosowanie zasad komunikacji poprawnej komunikacji interpersonalnej
• Jest gotowy do nawiązywania kontaktu z podopiecznymi
Kryteria oceniania
Wiedza:
Suma punktów ( 0 do 30) uzyskanych w dwóch kolokwiach śródsemestralnych - każde z nich oceniane jest w skali od 0 do 15 punktów
Umiejętności:
Od 0 do 5 punktów za samodzielne przygotowanie prezentacji dotyczącej współczesnych problemów doświadczanych przez osoby, rodziny lub społeczności
Kompetencje społeczne:
Punkty przyznane przez prowadzącego za aktywne uczestnictwo w zajęciach, w tym efektywne współdziałanie z innymi członkami grupy w realizacji zadań powierzonych przez prowadzącego, rzetelny i odpowiedzialny stosunek do zajęć( maksimum 5 punktów)
Egzamin
Egzamin jest pisemnym egzaminem testowym złożonym z 30 pytań jednokrotnego wyboru, w którym można uzyskać od 0 do 60 punktów ( poprawna odpowiedź uzyskuje2 punkty; wynik pozytywny to min.31 p). Suma punktów zdobytych w trakcie ćwiczeń i w teście końcowym mieści się w przedziale od 0 do 100 punktów.
0 - 51 p. - ndst.
52 - 60 p. - dst.
61 - 70 p. - dst.+.
71 - 80 p. - db.
81 - 90 p. - db.+.
91-100 p. - bdb.
Osoby, które przekroczą limit 10% nieobecności zaliczają materiał w czasie konsultacji wykładowcy.
Literatura
Podstawowa
Cialdini, R. (2010). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP
Kenric, D.T, Neuberg, S.L, Cialdini, R. B. ( 2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP ( s.697-730)
Wosińska, W.( 2004). Psychologia życia społecznego.
Gdańsk: GWP rozdziały 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11,
Uzupełniająca
Aronson , E. (1995). Człowiek istota społeczna. (r.3). Warszawa: PWN
Aronson, E.(1995). Człowiek istota społeczna (s.148-215). Warszawa: PWN.
Cialdini, R.B.(2011). Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka. Gdańsk: GWP
Jarymowicz,M. (2000). Tożsamość. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3, (s. 117-122). Gdańsk: GWP.
Leary, M.R. (2000). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji (s. 29-50; 107-128). Gdańsk: GWP
Lewicka, M. (2000). Procesy atrybucji. [w:] J. Strelau /red./. Psychologia. Podręcznik akademicki. T.3.( . s45-68). Gdańsk: GWP
Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi. (s.236-241). Warszawa: Wyd. Naukowe „Scholar”.
Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi. (s.255-271). Warszawa. Wyd. Naukowe „Scholar”.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: