Psychospołeczne podstawy pracy socjalnej 3401-PS12PPS2z
Przedmiot koresponduje z równolegle realizowanym przedmiotem "Teoria i metody pracy socjalnej" oraz stanowi punkt odniesienia dla przedmiotów realizowanych w następnym roku, takich jak "Kliniczna praca socjalna" czy "Praca z rodziną". W programie przedmiotu wyodrębnić można dwa bloki tematyczne: (1) zagadnienia psychologii społecznej, przede wszystkim kwestie postrzegania interpersonalnego i nawiązywania relacji społecznych oraz (2) zagadnienia kierunków w psychoterapii: zróżnicowanych poglądów na temat źródeł zaburzeń w funkcjonowaniu jednostek i metod korekcji, a więc technik psychoterapeutycznych; realizacja treści drugiego bloku (znacznie obszerniejszego) opiera się na analizie i porównaniu założeń i dorobku szkół psychoterapeutycznych, które wywarły znaczny wpływ na teorię i praktykę pracy socjalnej.
Bilans nakładu pracy studenta
udział w zajęciach – 20 godz.
przygotowanie do zajęć – 25 godz.
przygotowanie do zaliczeń – 15 godz.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
w sferze wiedzy:
- rozpoznaje, nazywa i wyjaśnia mechanizmy postrzegania interpersonalnego i nawiązywania relacji społecznych
- rozpoznaje i wyjaśnia stanowiska głównych szkół psychoterapeutycznych oraz porównuje je ze sobą
- ma wiedzę o strukturze i rozwoju pracy socjalnej
w sferze umiejętności:
- potrafi ocenić wpływ mechanizmów postrzegania interpersonalnego na skuteczność relacji i procesu pomocy
- potrafi wykorzystywać wiedzę do definiowania potrzeb i problemów doświadczanych przez jednostki
- potrafi dobierać skuteczne techniki oddziaływań w odniesieniu do konkretnych problemów i typów zaburzeń
- kompetentnie rozstrzyga dylematy w praktyce zawodowej
w sferze kompetencji społecznych:
- jest gotowy do rozwoju stosowania teorii psychospołecznych w praktyce pracy socjalnej
- jest zdolny do pełnienia ról w grupach i zespołach
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- zasób wiedzy
- umiejętność stosowania wiedzy do rozwiązywania problemów
Metody oceniania:
2 zaliczenia pisemne, każde składające się z 2 części:
- I część – pisemny sprawdzian znajomości problematyki zajęć, czas pisania 30 min.
- II część – sprawdzian umiejętności zastosowania wiedzy w symulowanych sytuacjach, charakter open book, czas pisania 60 min.
Literatura
1.Corey G., Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii, Zysk i S-ka, Poznań 2005
2.Czabała J., Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa 2002
3.Grzesiuk L., Psychoterapia. Teoria, Eneteia, Warszawa 2005
4.Oleś P., Wprowadzenie do psychologii osobowości, Scholar, Warszawa 2003
5.Prochaska J., Norcross J., Systemy psychoterapeutyczne, Instytut Psychologii zdrowia PTP, Warszawa 2006
6.Sęk H. (red.), Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 2007
7.Wojcieszke B., Człowiek wśród ludzi, Scholar, Warszawa 2004
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: