Problemy polityczne i społeczno-kulturowe migracji 3401-PS12PKM
Konwersatorium ma za zadanie w części teoretycznej zapoznanie z: wybranymi międzynarodowymi teoriami migracji, ekskluzywnym i inkluzyjnym traktowaniem migracji oraz procesami tworzenia się społeczności migracyjnych na terenie kraju przyjmującego.
W części odnoszącej się do praktyki stosowanej w Polsce, jako kraju emigracyjno-imigracyjnego, poruszane są zagadnienia statusu prawnego imigrantów w Polsce, odpowiednich aktów prawnych dotyczących pomocy społecznej, programów integracyjnych podejmowanych wobec nowoprzybyłych, kwestii związanych z obecnością imigrantów na rynku pracy oraz nowych form przestępczości związanych z imigracją do Polski.
Ponadto, w programie jest również polska emigracja i jej demograficzne, ekonomiczne, społeczne i kulturowe konsekwencje.
Kwestią podsumowującą jest analiza zmian demograficznych populacji i wyzwania wobec państwa narodowego stawiane przez jego nowy wielokulturowy składnik. Instytucjonalne przygotowanie Polski do pracy z imigrantami. Pomoc społeczna cudzoziemcom w świetle prawa polskiego.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student :
w sferze wiedzy (K_W04, K_W05, K_W06, K_W09, K_W015)
- posiada podstawową wiedzę teoretyczną z najnowszej problematyki migracyjnej, różnorodnych kontekstów ruchów migracyjnych i ich społecznych, politycznych i kulturowych konsekwencji ;
- posiada wiedzę o wpływie migracji na funkcjonowanie jednostek i rodzin;
- posiada wiedzę praktyczną o systemie pracy socjalnej dotyczącym migracji i o funkcjonowaniu instytucji związanych z formułowaniem polityk: imigracyjnych i emigracyjnej oraz programów adaptacyjno-integracyjnych imigrantów w państwie przyjmującym;
w sferze umiejętności (K_U02,K_U04,K_U06, K_U10, K_U13)
- analizuje sytuacje życiowe imigrantów z punktu widzenia wpływu migracji na doświadczane przez nich trudności i problemy
- interpretuje sytuacje życiowe imigrantów z punktu widzenia potrzeby wsparcia, stosowania form zinstytucjonalizowanej i niezinstytucjonalizowanej pomocy oraz ich skuteczności;
- pracuje jako współwykonawca lub lider w zespole samodzielnie poszukującym materiałów i wykonywującym powierzone zadanie.
w sferze kompetencji społecznych (K_K01, K_K03, K_K10)
- jest świadomy odrębności kulturowych migrantów i wrażliwy na zjawiska wymagające reakcji społecznej w związku z ich obecnością w Polsce ;
- jest gotowy do formułowania wyważonych opinii odnośnie zjawisk migracyjnych poprzez dobór wiarygodnych źródeł i praktyczne posługiwanie się aktami prawnymi regulującymi kwestie migrantów;
Kryteria oceniania
WIEDZA
Pisemny test zawierający pytania otwarte, trwający 90 min., sprawdzający zasób wiedzy z zakresu problematyki migracyjnej objętej programem nauczania;
- ciągła ocena stopnia aktywności w czasie zajęć (obecność i udział w dyskusji);
- ocena przygotowanej prezentacji tematu pod kątem merytorycznego układu.
UMIEJĘTNOŚCI
- umiejętność samodzielnego analizowania i interpretowania nowych zjawisk migracyjnych poprzez zaproponowanie rozwiązania danego problemu;
- zdolność organizacji pracy w zespole wykonującym powierzone merytoryczne zadanie.
KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE
- komunikatywne przekazywanie wiedzy merytorycznej i samodzielnych opinii;
- krytyczne podejście w korzystaniu z danych statystycznych dotyczących migracji;
- kompetentne odczytywanie aktów prawnych w części dotyczącej obsługi imigracji.
Nakład pracy studenta:
godziny kontaktowe – 15 h,
przygotowanie prezentacji – 5 h,
przygotowanie do zajęć – 5 h.
przygotowanie do zaliczenia – 5 h.
Literatura
A. Appadurai, Strach przed mniejszościami. Esej o geografii gniewu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 (28-37, 55-70, 84-87, 90-93, 105, 113, 118, 129-131);
E. Budakowska, Wielokulturowość: ponowoczesnym nacjonalizmem?, [w:] Jadwiga Królikowska (red.), Integralnokulturowe badanie kontaktu kulturowego. Wybrane problemy społeczne i prawne, WUW 2009, s. 152-161;
E. Budakowska, Współczesny migrant: nomada czy lokalny współkreator? [w:] „Migracje i społeczeństwo”, Warszawa 2007, tom 12 , Instytut Historii PAN;
I. Grabowska-Lusińska, M. Okólski (red.), Emigracja ostatnia?, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009 (stosowne do referatów fragmenty);
A. Górny, I. Grabowska-Lusińska, M. Lesińska, M. Okólski (eds.), Immigration to Poland Scholar, 2010;
A. Górny, I. Grabowska-Lusińska, M. Lesińska, M. Okólski (red.), Transformacja nieoczywista. Polska jako kraj migracji, WUW 2010)
A. Grzymała-Kazłowska, Konstruowanie „innego”. Wizerunki imigrantów w Polsce, WUW, Warszawa 2007 („Wizerunki ‘innego’ a praktyki dyskursywne” s.11-30 oraz s. 50-82, 105-132, 245-257);
A.Grzymała-Kazłowska, Sławomir Łoziński (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, WUW 2008, rozdział I, s. 29-50, rozdział VII, s.180-206;
Iglicka K., 2010, Powroty Polaków po 2004. W pętli pułapki migracji, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR;
Grabowska-Lusińska I. (red.), (2010), Poakcesyjne powroty Polaków”, Ośrodek Badań nad Migracjami UW, Warszawa;
E. Nowicka, B. Cieslińska (red.), Wędrowcy i imigranci, Kraków 2005 (Otwierać czy przymykać drzwi? Uwagi o wyzwaniach stojących przed Polską na obszarze kreowania polityki migracyjnej, s.235-249);
A. Grzymała-Kazłowska (red.), Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii imigrantów w Polsce, Ośrodek Badań nad Migracjami, Warszawa 2008 (stosowne do referatów fragmenty);
M. Duszczyk, M Lesińska (red.), Współczesne migracje: dylematy Europy i Polski, Ośrodek Badań nad Migracjami, Warszawa 2009 (B. Walczak, Dziecko w sytuacji rozłąki migracyjnej, s. 149-171)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: