Socjoterapia 3401-PS11SOT2
Socjoterapia jako forma pomocy psychologicznej dzieciom z grup ryzyka lub przejawiającym zaburzenia zachowania. Socjoterapia proces i metoda terapeutyczno-wychowawcza. Model urazu psychicznego. Stan psychiczny dziecka z doświadczeniem urazowym. Mechanizm „błędnego koła”. Model diagnozy socjoterapeutycznej. Terapeutyczna, edukacyjna i rozwojowa funkcja spotkań terapeutycznych. Budowanie sytuacji korekcyjno-rozwojowych. Źródła doświadczeń korekcyjnych – rola terapeuty, ćwiczenia i gry psychologiczne, techniki artterapeutyczne i bajkoterapia, mała grupa. Cele edukacyjne w socjoterapii. Zasady funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej. Dynamika procesu socjoterapeutycznego. Przebieg spotkań socjoterapeutycznych. Opór w socjoterapii.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student będzie:
w sferze wiedzy:
- znał istotę, modele, funkcje i terminologię socjoterapii, wiedział, na czym polega proces socjoterapeutyczny, jego dynamika i zasady projektowania;
- miał wiedzę o pracy socjalnej jako profesji wykorzystującej metody socjoterapeutyczne
w sferze umiejętności:
- potrafi wykorzystywać wiedzę do kompetentnej obserwacji, interpretacji i analizy relacji i procesu pomocy
- potrafi wykorzystywać wiedzę do definiowania potrzeb i problemów doświadczanych przez jednostki i rodziny
- potrafił dobierać skuteczne metody oddziaływań
- kompetentnie rozstrzygać dylematy w praktyce zawodowej
w sferze kompetencji społecznych:
- był świadomy znaczenia poprawnej komunikacji i gotowy do nawiązywania relacji pomocowych
- miał świadomość konieczności stosowania standardów etycznych w praktyce zawodowej
Kryteria oceniania
Podstawą oceny krótki test wiadomości – 80%
Aktywność na zajęciach – 20 %
Literatura
M. Deptuła [red.]? Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, cz. 3, Bydgoszcz, 2005
A. Karasowska ? Zaburzenia zachowania uczniów jako dysfunkcyjna siła działająca w systemie społecznym szkoły w: M. Deptuła [red.] ? Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz, 2006
B. E. Robinson ? Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików, Warszawa, 1998
K. Sawicka [red]- Socjoterapia, Warszawa, 1999
K. Sawicka ? Socjoterapia jako forma pracy z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zaburzone zachowania w: I. Dąbrowska-Jabłońska [red.]? Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków, 2006
W. Sikorski - Techniki terapii grupowej dzieci i młodzieży oparte na graniu ról w:I. Dąbrowska-Jabłońska [red.] ? Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków, 2006
K. Sawicka - Trudne zachowania uczestników socjoterapii?, Remedium, marzec, 2006, s.28-29
K. Sawicka - Praca z trudnymi zachowaniami?, Remedium, lipiec-sierpień,2006, s. 54-55
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: