Socjologia bezrobocia i marginalizacji społecznej 3401-PS11SBM3
Przedmiot adresowany jest do studentów kierunku "praca socjalna". Zakłada, że po jego ukończeniu studenci i studentki będą rozumieli pojęcie wykluczenia społecznego, znali jego odmiany i zakres zarówno w skali globalnej, jak i w Polsce, znali zakres i strukturę bezrobocia w Polsce od 1989 roku i umieli wskazać na związek między bezrobociem, biedą i wykluczeniem społecznym. Treści nauczania obejmują następujące zagadnienia: definicje marginalizacji; dynamika i struktura bezrobocia w Polsce; psychiczne skutki bezrobocia; dawna i obecna bieda w Polsce; bieda na wsi i w obszarach zdezindustrializowanych; bieda w byłych PGR-ach; łódzkie enklawy biedy; transmisja biedy; bezdomność; slumsy a globalizacja; zjawisko „pracujących biednych”; historia badań nad bezrobociem i ubóstwem.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student będzie:
w sferze wiedzy:
miał podstawową interdyscyplinarną wiedzę o zjawiskach i problemach społecznych, związanych z wykluczeniem społecznym, ubóstwem i nierównością
miał podstawową interdyscyplinarną wiedzę o psychospołecznych źródłach zaburzeń w funkcjonowaniu człowieka i ich mechanizmach
znał zasady społecznego aktywizowania jednostek, grup i społeczności dotkniętych problemem bezrobocia, przy użyciu interdyscyplinarnej wiedzy
w sferze umiejętności:
- Potrafił identyfikować i interpretować wielowymiarowe procesy i zjawiska (społeczne, psychiczne, kulturowe, prawne, polityczne, organizacyjne i ekonomiczne) i dostrzegał ich związek z przyczynami problemów i trudności życiowych doświadczanych przez jednostki, rodziny i społeczności oraz z formami zinstytucjonalizowanej pomocy i ich skutecznością
- potrafił wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do obserwacji i interpretacji sytuacji życiowych osób, rodzin i społeczności zmarginalizowanych
- potrafił analizować stosowane metody badania ubóstwa i wykluczenia społecznego
w sferze kompetencji społecznych:
- był wrażliwy na zjawiska wymagające reakcji społecznej
- rozumiał pojęcia i procesy wykluczenia społecznego
- dostrzegał potrzebę profesjonalnego przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie egzaminu pisemnego oraz aktywności podczas zajęć. Oceniane będą następujące kwestie:
W sferze wiedzy:
wiedza o specyfice, przedmiocie i terminologii socjologii bezrobocia i marginalizacji społecznej
wiedza o funkcjonowaniu człowieka e społeczeństwie oraz o źródłach i mechanizmach zaburzeń w funkcjonowaniu
wiedza o instytucjach i problemach społecznych oraz relacjach między nimi w odniesieniu do pracy socjalnej
W sferze umiejętności:
wykorzystanie interdyscyplinarnej wiedzy do obserwacji i interpretacji sytuacji życiowej osób, rodzin i społeczności zmarginalizowanych
umiejętność analizy stosowanych metod badania ubóstwa i wykluczenia społecznego
W sferze kompetencji społecznych:
wrażliwości na zjawiska wymagające reakcji społecznej
rozumienie pojęć i procesów wykluczenia społecznego
Literatura
Publikacje GUS na temat bezrobocia
M. Jahoda, P. Lazarsfeld, H. Zeisel, Bezrobotni Marienthalu, Oficyna Naukowa 2007
E. Tarkowska, „Zrozumieć biednego”, IFIS PAN 2000;
R. Lister, „Bieda”, Key Concepts 2007;
T. Rakowski, „Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy”, słowo / obraz terytoria 2009;
Barbara Ehrenreich, Za grosze. Pracować i (nie przeżyć), WAB 2006
A. Lech, „Świat społeczny bezdomnych i jego legitymizacje”, BPS 2007.
Mike Davis, „Planeta slumsów”, Książka i Prasa 2009.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: