Metody badań społecznych 3401-PS111MBS2
Program wykładów obejmuje podstawy wiedzy z zakresu filozofii nauki (źródła i charakter poznania), klasyfikacji nauk, metod i technik badawczych w ramach dwu podstawowych orientacji badawczych (badania ilościowe i jakościowe) oraz kryteriów ich poprawności. Programem wykładów objęta jest charakterystyka podstawowych nurtów badań jakościowych – badania etnograficzne, monograficzne, biograficzne. Programem wykładów objęta jest również charakterystyka badań sondażowych i eksperymentalnych uwzględniających podstawowe założenia badań ilościowych. Uwzględnione zostały również techniki zbierania, gromadzenia, opracowywania, analizy danych empirycznych.
Ćwiczenia mają charakter praktyczny ukierunkowany na organizowanie warsztatu badawczego, opracowywanie narzędzi badawczych i poznanie sposobów analizy tudzież weryfikacji uzyskanych wyników.
Nakład pracy studenta:
Godziny kontaktowe = 60 godzin: 30 godzin wykładu + 30 godz. ćwiczeń.
Samodzielne przygotowanie do każdych zajęć: = 30 godz.
Przygotowanie do testu zaliczeniowego = 30 godz.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu student:
WIEDZA (K_W011)
1. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań społecznych (problem badawczy, metody i techniki badań, zmienna, wskaźnik, itp.).
2. Różnicuje metody, techniki i narzędzia badawcze pozwalające opisywać i wyjaśniać zjawiska i procesy społeczne.
UMIEJĘTNOŚCI (K_U03, K_U04, K_U06, K_U12)
1. Potrafi samodzielnie zaplanować i przeprowadzić prosty projekt badawczy – określić problem, cele i hipotezy badawcze oraz metody i narzędzia badawcze - którego celem jest diagnoza sytuacji życiowych jednostek, rodzin i społeczności doświadczających problemów i trudności.
2. Konstruuje samodzielnie narzędzia badawcze (m.in. kwestionariusz ankiety, kwestionariusz wywiadu).
3. Potrafi samodzielnie przedstawić wyniki badań i opracować prosty raport.
KOMPETENCJE (K_K04)
4. Jest gotowy do wykorzystywania wiedzy i umiejętności w praktyce zawodowej.
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają: frekwencja na ćwiczeniach i wykładach, przygotowanie do zajęć, praca grupowa i indywidualna, wynik testu egzaminacyjnego.
Kryteria oceniania:
1. Obecność na wykładach i ćwiczeniach.
2. Ocena ciągła – przygotowanie do zajęć (ćwiczenia) weryfikowane jest każdorazowo krótkim testem sprawdzającym znajomość literatury przedmiotu.
3. Ocena punktowa - samodzielne przygotowanie narzędzi badawczych, samodzielne przygotowanie schematu projektu badawczego.
4. Wyniki testu egzaminacyjnego.
Na ocenę ostateczną (egzamin) składają się trzy elementy:
1. Ocena z ćwiczeń - 0.3
2. Frekwencja na wykładach - 0.3
3. 2. Wynik testu egzaminacyjnego - 0.4
Literatura
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa 2005.
M. Hammersley, P. Atkinson, Metodoy badań terenowych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2000.
M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Warszawa 2009
R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa 1985
R. K. Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, PWN, Warszawa 2002.
S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN Warszawa 1985
T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.
S. Rychliński, Lustracje społeczne, Warszawa 2001
D. Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 .
A. Sułek,, Ogród metodologii socjologicznej, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: