Rozwiązywanie problemów społecznych w społecznościach lokalnych - warsztaty 3401-PS-RPSz
Podczas warsztatów studenci zapoznają się z teorią i praktyką rozwiązywania problemów społecznych w społecznościach lokalnych. Praktycznym celem przedmiotu jest nabycie umiejętności pisania, prowadzenia i ewaluacji projektów społecznych w strukturach samorządowych i pozarządowych oraz zapoznanie z wybranymi projektami społecznymi i ludźmi, którzy mają duże doświadczenie teoretyczne i praktyczne w ich przygotowywaniu i realizacji. Proponowany program zajęć obejmuje: pisanie projektów i zarządzanie cyklem projektowym: Najważniejsze zagadnienia programu: Co to jest projekt/program? Metoda projektowa; Kolejne etapy zarządzania projektem; Cechy projektów; Etapy identyfikacji i planowania projektu:
1. Charakterystyka problemu, mapa potrzeb (opis, analiza, diagnoza);
2. Narzędzia: Drzewo problemów, linia interwencji;
3. Identyfikacja celów projektu (strategiczne, krótkoterminowe, długoterminowe, operacyjne, szczegółowe i itp.). Formułowanie celów.
4. Priorytety projektu – zgodność z wymogami grantodawców;
5. Adresaci projektu, grupa docelowa;
6. Metody i działania w projekcie. Kryteria doboru metod.
7. Partnerstwo w projekcie (warunki skutecznej współpracy, dobór partnerów, „za i przeciw” partnerstwom, )
8. Harmonogram – wykres Gantta;
9. Rodzaje efektów w projekcie. Formułowanie i wyznaczanie rezultatów.
10. Budżet: analiza wniosku aplikacyjnego, silne punkty wniosku; pozyskiwanie funduszy na realizacje projektów – przegląd dostępnych źródeł; cykl trwania projektu w praktyce.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu warsztatów student będzie:
w sferze wiedzy:
- znał podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne, stanowiska socjologiczne oraz społeczne uwarunkowania diagnozy i rozwiązywania problemów społecznych w społecznościach lokalnych
- znał relacje międzysektorowe (państwo, samorządy – biznes – III sektor) w diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych.
w sferze umiejętności:
- potrafił pozyskiwać dane niezbędne dla analizy zjawisk i procesów
- potrafił posługiwać się zasadami i normami prawa i etyki, a w szczególności etyki pracy socjalnej
- potrafił rozstrzygać dylematy pojawiające się w planowanych i podejmowanych działaniach
w sferze kompetencji społecznych:
- doceniał znaczenie metody projektowej w rozwiązywaniu problemów społecznych
- będzie gotowy do uczestnictwa w przygotowywaniu projektów socjalnych
Kryteria oceniania
W trakcie warsztatów przewidziano kilka metod oceny wiedzy, umiejętności i kompetencji studenta/tki:
1. Ocenę aktywności i udziału w pracach grupy projektowej podczas warsztatów (pomysły i argumentacja).
2. Ocenę poszczególnych indywidualnych prezentacji cząstkowych w trakcie przygotowywania projektu.
3. Ocenę pracy pisemnej w postaci projektu grupowego związanego z diagnozą i rozwiązaniem wybranego problemu społecznego w wybranej społeczności lokalnej.
W ocenie wiedzy najważniejsze będą pkt. 1 i 3. W ocenie umiejętności najważniejsze będą pkt. 2 i 3. Ocenie kompetencji w największym stopniu posłuży pkt. 1 i 3. W każdym ze sposobów oceny będzie brana pod uwagę zawartość merytoryczna wypowiedzi/projektu, wykorzystane źródła oraz strona formalna projektu.
Literatura
Aktualne wnioski projektowe.
Przykładowe projekty społeczne.
Lokalne diagnozy społeczne.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: