Problematyka przestępczości i niedostosowania społecznego-programy rozwiązywania i przeciwdziałania 3401-PS-PPNSz
Celem zajęć jest pogłębienie znajomości podstawowej literatury przedmiotu i ukazywanie sposobów rozwiązywania problemu niedostosowania społecznego i przestępczości nieletnich. Poruszane będą zagadnienia związane z ogólną charakterystyką dzieci i młodzieży, trudnościami wychowawczymi, niedostosowaniem społecznym i przestępczością nieletnich. Prezentowane będą również zagadnienia związane z etiologią procesu niedostosowania społecznego, uwarunkowaniami kulturowymi, rodzinnymi, rówieśniczymi. Zaprezentowany zostanie system instytucjonalnej opieki nad dziećmi i młodzieżą, systemy profilaktyczne i resocjalizacyjne. Zadaniem przedmiotu jest zainteresowanie studentów lokalną polityką społeczną w zakresie rozwiązywania problemów społecznych dzieci i młodzieży. Charakterystyka wybranej grupy młodzieży niedostosowanej społecznie w różnych środowiskach .Wzory i wartości społeczne przyjęte w tych grupach. Podkultura, subkultura - pojęcia teoretyczne. Podkultura nędzy, wzory i wartości funkcjonujące w grupach tej podkultury. Polityka profilaktyczna państwa.. Instytucje i organizacje (rządowe i pozarządowe) realizujące programy i oddziaływania prewencyjne i profilaktyczne.
Prezentowane będą programy związane z zagadnieniami polityki społecznej wobec młodzieży niedostosowanej społecznie i przejawiającej zachowania patologiczne. Problematyka zajęć obejmowała będzie profilaktykę społeczną, resocjalizację, pomoc socjalną. Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest opanowanie literatury przedmiotu uwidocznione w projekcie przeciwdziałania niedostosowaniu społecznemu i przestępczości nieletnich
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia student:
Wiedza
• definiuje podstawowe pojęcia z zakresu funkcjonowania społeczności lokalnych
• identyfikuje trudności wychowawcze i przejawy niedostosowania społecznego w społeczności lokalnej
• rozróżnia instytucjonalne metody i system pomocy społecznościom lokalnym, a także metody tworzenia stosownych programów oddziaływań profilaktycznych.
Umiejętności
• potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do efektywnej pomocy rodzinie i dziecku, wybranym grupom społecznym
• umie wykonać diagnozę społeczną wybranego środowiska lokalnego i sporządzić odpowiedni program
Kompetencje społeczne
• potrafi pracować w zespole i twórczo rozwiązywać problemy społeczne oraz pełni rolę formalnego lidera społeczności lokalnych
Kryteria oceniania
Ocena ciągła, bieżące przygotowanie do zajęć i ocena aktywności.(25p.)
Śródsemestralne pisemne prace kontrolne (25p.)
Projekt działań profilaktycznych dla wybranego środowiska lokalnego (50p.)
Literatura
1. Ćwiczenia z polityki społecznej, red. A.Rejzner, IRSS, Warszawa 2007
2. Dojrzewanie, red. A.Jaczewski, B. Woynarowska, WsiP, Warszawa 1982
3. Dzieci i młodzież Raciborza, analiza biomedyczna i pedagogiczno-społeczna, red. A. Szecówka, Wyd. ALTA, Wrocław 1994
4. Kozłowski S., Granice przystosowania, WP, Warszawa 1988
5. Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, red. M. Racław-Markowskiej, ISP, Warszawa 2005
6. Praca socjalna, profilaktyka społeczna, resocjalizacja, poszukiwanie nowych rozwiązań, red. A.Rejzner, IPSiR UW, Warszawa 2007
7. Rozwiązywanie problemów i kwestii społecznych w teorii i praktyce, red. J.Krzyszkowski, K.Piątek, OKSPiS, Częstochowa 2006
8. E.Moczuk Postrzeganie bezpieczeństwa publicznego w środowisku lokalnym, Wyd URz, Rzeszów 2003.
9. J.Kmita, Kultura i poznanie, PWN, Warszawa 1985.B.Fatyga, Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Wyd.UW, Warszawa 1999.
10. Społeczeństwo w transformacji (red.) A.Rychard, M.Fedorowicz, PAN, Warszawa 1993.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: