Filozoficzne i aksjologiczne podstawy pracy socjalnej 3401-PS-FIAPPS
Wykład ma za zadanie:
• przedstawić systematycznie wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu,
• zapoznać studenta z podstawowym zasobem wiedzy z zakresu filozofii i aksjologii,
• zapoznać z możliwościami stosowanych zakresów filozofii i aksjologii w życiu społecznym.
Na początku zostanie przedstawiona ogólna charakterystyka tych dyscyplin naukowych i ich podstawowe pojęcia. Następnie zaprezentowany zostanie ogólny przegląd dziejów filozofii od starożytności do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych przedstawicieli poszczególnych epok. Analiza wartości epistemologicznych, etycznych i estetycznych w ich wymiarze stosowanym wieńczy zakres merytoryczny wykładu.
Ćwiczenia mają za zadanie:
• pogłębić wiedzę przedstawioną na wykładach,
• dać jej zastosowanie praktyczne,
• mobilizować studentów do systematycznej pracy.
Wdrażana będzie praca w grupie. Dyskusja na zajęciach ma prowadzić do lepszego zrozumienia poruszanych zagadnień.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
w sferze wiedzy
- ma podstawową wiedzę o normach i regułach działań istotnych dla praktykowania pracy socjalnej,
- ma wiedzę o strukturze i rozwoju systemu pracy socjalnej i elementach tworzących ten system,
- ma wiedzę o koncepcjach i teoriach podstawowych dziedzin wiedzy (filozofii, aksjologii, psychologii, socjologii, pedagogiki, prawa, ekonomii, organizacji i zarządzania) istotnych dla pracy socjalnej.
w sferze umiejętności
- posługuje się zasadami i normami etyki,a w szczególności etyki pracy socjalnej w projektowaniu oraz realizacji form pomocy, polityk, projektów, programów adresowanych do osób, rodzin i społeczności wymagających wsparcia,
- potrafi stosować kryteria filozoficzno-aksjologiczne w analizie rzeczywistości antropologicznej i społecznej oraz w analizie procesu pomocy oraz w projektowaniu i świadczeniu rozmaitych form pomocy,
- wykazuje się naukowym myśleniem i oceną rzeczywistości w kategoriach aksjologiczno-filozoficznych.
w sferze kompetencji społecznych:
- jest uważny i wrażliwy na zjawiska wymagające reakcji społecznej,
- jest świadomy dylematów towarzyszących praktykowaniu pracy socjalnej,
- jest świadomy standardów etycznych i znaczenia ich dochowania w praktyce zawodowej,
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy – do którego student dopuszczany jest na podstawie czynnego udziału w zajęciach – przeprowadzany w formie testu: czas pisania 1 godzina.
Po zakończeniu zajęć student oceniany jest za:
w sferze wiedzy
- podstawową wiedzę o normach i regułach działań istotnych dla praktykowania pracy socjalnej,
- wiedzę o strukturze i rozwoju systemu pracy socjalnej i elementach tworzących ten system,
- wiedzę o koncepcjach i teoriach podstawowych dziedzin wiedzy (filozofii, aksjologii, psychologii, socjologii, pedagogiki, prawa, ekonomii, organizacji i zarządzania) istotnych dla pracy socjalnej.
w sferze umiejętności
- posługiwanie się zasadami i normami prawa, etyki, a w szczególności etyki pracy socjalnej w projektowaniu oraz realizacji form pomocy, polityk, projektów, programów adresowanych do osób, rodzin i społeczności wymagających wsparcia,
- posługiwanie się interdyscyplinarną wiedzą i naukowymi pojęciami oraz odwoływanie się do zasad prawnych i etycznych,
- wykazywanie się naukowym myśleniem i oceną rzeczywistości w kategoriach aksjologiczno-filozoficznych.
w sferze kompetencji społecznych:
- wykazanie się znajomością i wrażliwością na zjawiska wymagające reakcji społecznej,
- wykazanie się znajomością dylematów towarzyszących praktykowaniu pracy socjalnej,
- wykazanie się znajomością standardów etycznych i znaczenia ich dochowania w praktyce zawodowej,
Literatura
1. Adam Węgrzecki, Zarys filozofii. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2002.
2. Arno Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii. Wydawnictwo WAM, Kraków 2008.
3. Arystoteles, Zachęta do filozofii. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988.
4. Bryan Magee, Historia filozofii (tłum. Dorota Stefańska-Szewczuk). Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa 2008.
5. Michał Kuziak, Sławomir Rzepczyński, Dariusz Sikorski, Tadeusz Sucharski, Tomasz Tomasik, Słownik myśli filozoficznej. Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa – Bielsko-Biała 2011.
6. Stefan Opara, Andrzej Kucner, Beata Zielewska-Rudnicka (red.), Podstawy filozofii. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2009.
7. Stefan Opara, Filozofia. Współczesne kierunki i problemy. Fundacja Innowacja, Warszawa 2002.
8. Jan Hartman (red.), Słownik filozofii. Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2009.
9. Ben Dupré, 50 teorii filozofii, które powinieneś znać (tłum. Krzysztof Wolański). Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
10. Henryk Domański, Społeczeństwa europejskie. Stratyfikacja i systemy wartości. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: