Historia filozofii 3401-PR2-1HFz
„Historia filozofii” to przedmiot uczący dwóch rzeczy. Po pierwsze, historii doktryn filozoficznych, poczynając od starożytności. Po drugie, samego myślenia, używania logiki i argumentacji. Na zajęciach skupimy się na filozofii społecznej i etyce. Jakie zmiany w nich zaszły od czasów starożytnych? Co ważnego się stało z nadejściem Oświecenia? Czym jest emancypacja i czy jest ona możliwa? Czy da się pogodzić jednostkę i społeczeństwo? Jak to zrobić?
Wykłady mają za zadanie przedstawić najważniejsze teorie filozoficzne, poczynając od Platona, a kończąc na współczesności.
Ćwiczenia polegają na dyskusji nad omawianymi koncepcjami oraz ich interpretacji w odniesieniu do współczesnego świata.
Wymiar czasu pracy studenta/ki
Godziny zorganizowane: 15
Przygotowanie do zajęć: 25
Przygotowanie eseju: 40
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student/ka będzie:
w sferze wiedzy:
- Znać podstawowe nurty filozoficzne i ich główne zagadnienia
- znać i rozumieć teorie filozofii społecznej, wyjaśniające złożone zależności między zjawiskami społecznymi, także tymi stanowiącymi przedmiot zainteresowania profilaktyki społecznej i resocjalizacji.
w sferze umiejętności:
- umieć porównywać ze sobą doktryny filozoficzne
- umieć wykorzystać koncepcje filozoficzne i wiedzę o człowieku jako podmiocie działań na polu rozumienia oddziaływań osób i instytucji.
- potrafić porównać dylematy ludzkie ujęte w tematy filozoficzne w historii z dylematami etycznymi współczesnej rzeczywistości społecznej.
w sferze kompetencji społecznych:
- doceniać znaczenie odpowiedzialnego i racjonalnego przeciwdziałania zagrożeniom i problemom społecznym, wynikającym z niewłaściwego rozumowania pod kątem logiczno-filozoficznym;
- dostrzegać i uwzględniać w projektach społecznych ich aspekty etyczne
Kryteria oceniania
Esej na temat wybranego tekstu, mający sprawdzić zakres wiedzy oraz umiejętność porównywania ze sobą teorii filozoficznych i odnoszenia ich do realiów społecznych.
Wystawienie stopnia jest możliwe po zaliczeniu ćwiczeń.
.
Literatura
1. Platon “Uczta” i fragment “Państwa”
2. Arystoteles “Etyka Nikomachejska” (fragment)
3. Św. Tomasz “Summa Theologicae” (fragment)
4. Jan Jakub Rousseau “Umowa społeczna”
5. Mary Wollstonecraft “Wołanie o prawa kobiet” (fragment)
6. Immanuel Kant “Do wiecznego pokoju”
7. Karol Marks “Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne z 1844 r.” (fragment)
8. John Stuart Mill “O wolności”
9. John Stuart Mill “Poddaństwo kobiet”
10. John Rawls “Teoria sprawiedliwości” (fragment)
11. “Utopia perspektywy zdolności Marthy Nussbaum”, tekst mojego autorstwa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: