Psychologia sądowa i penitencjarna 3401-PR1-SP-PK-PSPz
Zakres tematyczny wykładu i ćwiczeń
1. Rola psychologii w postępowaniu sądowym.
2. Psychologiczne i prawne pojęcie zachowań człowieka i jego uwarunkowań.
3. Opiniowanie (diagnoza psychologiczna) w przedmiocie niepoczytalności, w stanie silnego wzburzenia , dzieciobójstwa, eutanazji i przekroczenia granic obrony koniecznej.
4. Kryteria oceny zeznań świadków
• Psychologiczne prawidłowości procesu spostrzegania i pamięci
• Warunki i sposób przesłuchania a wartość zeznań zwłaszcza u dzieci
• Znaczenie motywacji świadka do złożenia zeznań
5. Opiniowanie w sprawach nieletnich.
6. Kara pozbawienia wolności: funkcje i dolegliwości. Resocjalizacja jako główny cel uwięzienia
7. Izolacja więzienna i jej psychologiczne skutki
8. Rola psychologa w systemie penitencjarnym.
9. Psychologiczne i społeczne skutki odbywania kary pozbawienia wolności
10. Psychologiczna charakterystyka poszczególnych kategorii osadzonych (skazani: młodociani, pierwszy raz karani, recydywiści)
11. Systemy terapeutyczne i ich wpływ na resocjalizację.
12. Podkultura jako forma obrony przed dolegliwościami uwięzienia
13. Zjawisko samoagresji i symulowania w więzieniu (samoagresja a podkultura więzienna, psychologiczne tło samoagresji i jej rodzaje).
14. Personel więzienny; funkcje, sposób organizacji i warunki pracy. Psychologiczne aspekty pracy personelu więziennego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty w zakresie wiedzy
Student posiada wiedzę z zakresu psychologicznych problemów procesu sądowego w odniesieniu do dorosłych lub nieletnich przestępców oraz świadków. Rozumie sytuację osób odbywających karę pozbawienia wolności w zakresie psychologicznych problemów, jakie mogą występować w trakcie pobytu w izolacji. Student posiada wiedzę na temat wpływu czynników psychologicznych na proces resocjalizacji.
Efekty w zakresie umiejętności
Student potrafi wyróżnić różne aspekty uwarunkowań zachowań przestępczych. Ma umiejętność właściwego odczytania i zrozumienia opinii psychologiczno-psychiatrycznej sporządzonej zarówno na potrzeby sądów jak i komisji penitencjarnych. Posiada umiejętność wykorzystania wniosków zawartych w opinii psychologicznej na potrzeby opracowywania i projektowania programów resocjalizacyjnych.
Efekty w zakresie kompetencji społecznych
Student umie we właściwy sposób zorganizować warunki przesłuchania świadka i ocenić wartość jego zeznań. Potrafi właściwie ocenić i zaplanować postępowanie diagnostyczne w resocjalizacji i wykorzystać do tego celu badania psychologiczne.
Kryteria oceniania
obecność oraz bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność – 25%; końcowe zaliczenie pisemne 75%
Literatura
• Ackerman, M. J., Podstawy psychologii sądowej, GWP, Gdańsk, 2005
• Ciosek M., Psychologia sądowa i penitencjarna, Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 2001.
• Kuć M., Indywidualizacja kary pozbawienia wolności, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2007
• Machel H., Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.
• Majchrzyk Z., Psychologia sądowa. Aktualne problemy opiniowania dorosłych, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012
• Memon A., A. Vrij A., Bull R., Prawo i psychologia. Wiarygodność zeznań i materiału dowodowego, GWP, Gdańska, 2003
• Pospiszyl K. Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 1998.
• Przybyliński S., Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.
• Stanik M.J, Urban B.,/2007/ Resocjalizacja t.1 i 2
• Witka j., Kuć M., Niewiadomska I., Osobowość przestępcy a proces resocjalizacji, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin, 2005.
• Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: