Resocjalizacja w społeczności lokalnej 3401-KR2-M-2RSLd
Punktem wyjścia jest analiza negatywnych skutków izolacji więziennej oraz rozwiązań alternatywnych dla bezwzględnej kary pozbawienia wolności. Omówione zostaną współczesne trendy w resocjalizacji w środowisku lokalnym a także ich efekt w postaci konkretnych zapisów legislacyjnych. Rodzaje i istota kar i środków nieizolacyjnych w polskim prawie karnym przedstawiane są na tle faktycznych problemów związanych z ich wykonywaniem i stosowaniem, w tym szczególny akcent dotyczy wykonywania dozoru i nadzoru przez kuratorów sądowych zawodowych i społecznych. Omówione będą także środki o charakterze terapeutycznym, system dozoru elektronicznego (SDE) oraz problem mediacji w sprawach karnych. Przedmiotem dyskusji i ocen będą również współczesne oferty społeczności lokalnych adresowane dla osób naruszających porządek prawny oraz systemy doradztwa w sytuacjach kryzysowych. Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat potencjału wolnościowych środków karnych oddziaływania na skazanych oraz uwrażliwienie na potrzebę podejmowania działań resocjalizacyjnych w społecznościach lokalnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnicy zajęć:
1. Znają i charakteryzują wolnościowe środki karne od strony prawnej i praktycznej.
2. Prezentują rozwiązania resocjalizacji w społeczności lokalnej, stosowane w innych krajach.
3. Rozpoznają i oceniają prawne i faktyczne możliwości postępowania ze skazanym w warunkach kary nieizloacyjnej.
4. Wyjaśniają rolę procesów resocjalizacyjnych w społecznościach lokalnych.
5. Oceniają stereotypy na temat skuteczności oddziaływań resocjalizacyjnych.
6. Umieją pracować zespołowo i argumentować swoje stanowisko
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się (EU):
EU WIEDZA: test
EU UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE: ocenianie ciągłe, przygotowanie projektu.
Na ocenę końcową składają się:
- przygotowanie projektu – max 10 pkt
- test – max 80 pkt
- aktywność podczas zajęć – max 10 pkt.
Punktacja - maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100
100-95 – ocena 5,0
94-84 – ocena 4,5
83-73 – ocena 4,0
72-62 – ocena 3,5
61- 52 – ocena 3,0
51 i niżej – ocena 2,0
Literatura
Bałandynowicz, A. (2011). Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Wyd. II. Warszawa: Wolters Kluwer Sp. z o.o.
Bałandynowicz, A. (1996). Probacja. Wychowanie do wolności. Primum
Bachmat, P., Buczkowski, K., Czarnecka-Dzialuk, B., Drapała, K., Gruszczyńska, B., Kulma, R., Marczewski, M., Ostaszewski, P., Więcek-Durańska, A., Wójcik, D. (2010). Kuratela sądowa. Sukcesy i porażki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
USTAWA z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. 1997 Nr 88 poz. 553)
USTAWA z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. 1997 Nr 90 poz. 557)
Skowroński, B. (2018). Probacja. Teoria i metodyka. Wydawnictwo Difin.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: