Psychologia zaburzeń 3401-KR2-M-2PZd
Zakres tematyczny wykładu
1. Psychologia zaburzeń w zarysie
2. Historyczne i współczesne poglądy na temat zaburzonego zachowania
3. Współczesne klasyfikacje zaburzeń psychicznych
4. Przyczyny zaburzeń psychicznych
5. Ocena kliniczna i diagnoza
6. Koncepcje stresu i wpływ stresu na zachowanie, zespół stresu pourazowego
7. Lęk i zaburzenia lękowe
8. Zaburzenia nastroju i samobójstwa
9. Zaburzenia odżywiania
10. Zaburzenia osobowości
11. Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych
12. Zaburzenia i dysfunkcje seksualne
13. Zaburzenia psychotyczne i schizofrenia
14. Zaburzenia neurorozwojowe (wieku dziecięcego i młodzieńczego)
15. Organizacja terapii i leczenia psychiatrycznego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty w zakresie wiedzy
Student:
• zna podstawowe słownictwo i definicje dotyczące psychologii zaburzeń
• ma wiedzę na temat zaburzeń zdrowia psychicznego, normy i patologii i ma umiejętność analizy wpływu zaburzeń na zachowanie człowieka
• ma umiejętność przeprowadzenia wstępnego wywiadu i rozmowy diagnostycznej i potrafi zastosować jej strukturę
• ma podstawową wiedzę na temat przyczyn zaburzeń psychicznych
Efekty w zakresie umiejętności
Student:
• potrafi dokonać obserwacji i interpretacji podstawowych objawów zaburzeń psychicznych i psychopatologicznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami funkcjonowania człowieka.
• potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi źródeł i objawów zaburzeń zdrowia psychicznego w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji
• potrafi wykorzystać wiedzę z psychologii zaburzeń by wstępnie rozpoznać i zakwalifikować zaburzenia psychiczne
• ma umiejętność analizy zaburzeń zdrowia psychicznego i ich wpływu na rozwój człowieka (dzieci i dorosłych) i konsekwencje w funkcjonowaniu wżyciu osobistym i społecznym.
• potrafi dokonać wyboru odpowiednich strategii pomocy osobom przeżywającym trudności psychiczne
• umie prognozować możliwości i warunki adaptacji i reintegracji społecznej osób zaburzeniami psychicznymi
Efekty w zakresie kompetencji
Student:
• jest świadomy znaczenia odpowiedniej komunikacji interpersonalnej z osobami przejawiającymi zaburzenia psychiczne
• jest przygotowany do uczestnictwa w programach i działaniach pomocowych dla osób zaburzonych psychicznie
• rozumie potrzebę podejmowania otwartego dialogu na temat zaburzeń psychicznych i opracowywani programów profilaktycznych
• jest w stanie ocenić sytuację w zakresie kontaktu z osobą zaburzoną, zna wartość obecności i tolerancji wobec osób zmagających się z tymi problemami i jaki wpływ mają czynniki patologiczne w motywacji przestępczej
Kryteria oceniania
końcowe zaliczenie pisemne
Literatura
• Cierpiałkowska L., Sęk H. (red.) (2016). Psychologia kliniczna.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
• Butcher J. N., Hooley J. M., Mineka S. (2018). Psychologia zaburzeń. DSM-5. Sopot: GWP
• Pużyński S., Rybakowski, J., Wciórka J. (2011). Psychiatria t.1-3. Wrocław: Urban & Partner.
• Cierpiałkowska L (red.), (2004). Psychologia zaburzeń osobowości. Wybrane zagadnienia. Poznań: UAM
• Kryteria diagnostyczne z DSM-5 (2015).Wrocław: Edra Urban & Partner
• Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. ICD-10. (1997) Kraków – Warszawa: IPiN
• Strelau J. (red.) (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1-3.Gdańsk: GWP
• Meyer, R. (2003). Psychopatologia. Studia przypadków. Gdańsk: GWP
• Seligmann, E.P., Walker E.F., Rosenhan, D.L.,(2003). Psychopatologia. Poznań: Zysk S-ka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: