Psychopatologia kryminalna 3401-KR2-2PsKrz
Zakres tematyczny wykładu
1. Psychopatologia w kryminologii i kryminalistyce– wstęp
2. Zaburzenia w obszarach: poznawczym, emocjonalnymi motywacyjnym
3. Historia rozumienia zaburzeń psychicznych
4. Powstawanie zaburzeń psychicznych w różnych koncepcjach psychologicznych
5. Historia klasyfikacji zaburzeń psychicznych
6. Aktualnie obowiązujące klasyfikacje zaburzeń: ICD 10 i DSM V
7. Zaburzenia osobowości (psychopatie, seryjni mordercy, kanibalizm)
8. Parafilie (zaburzenia seksualne, przestępstwa seksualne, agresja seksualna, pedofilia)
9. Podstawowe teorie powstawania agresji
10. Uzależnienia (od substancji, behawioralne)
11. Niepoczytalność
12. Zaburzenia dzieci i młodzieży
Celem przedmiotu jest przedstawienie psychologicznych, biologicznych (organicznych) i społecznych uwarunkowań podejmowania zachowań przestępczych, a także roli ofiary i psychologicznych skutków bycia ofiarą. na problematykę zajęć składają się takie tematy jak:
- zaburzenia procesów poznawczych i emocjonalnych a czyny naruszające normy prawne,
- patologia i dysfunkcja rodzin macierzystych a adaptacja społeczna.
- psychologiczne i społeczne determinanty kształtowania się postaw wobec norm prawnych.
- psychopatologiczne skutki bycia ofiarą przestępstwa
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty w zakresie wiedzy
Student:
• zna podstawowe słownictwo i definicje dotyczące psychopatologii
• ma wiedzę na temat zaburzeń zdrowia psychicznego, normy i patologii i ma umiejętność analizy wpływu patologii na zachowanie człowieka dorosłego i
• ma podstawową wiedzę na temat znaczenia zaburzeń zdrowia psychicznego dla rozwoju człowieka, potrafi wymienić wybrane problemy kliniczne i ich wpływ na rozwój człowieka w poszczególnych etapach życia
• ma podstawową wiedzę na temat biologicznych, psychicznych i społecznych uwarunkowań przestępstw oraz powrotności do przestępstw
Efekty w zakresie umiejętności
Student:
• potrafi dokonać obserwacji i interpretacji podstawowych objawów zaburzeń psychicznych i psychopatologicznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami funkcjonowania człowieka.
• potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychopatologii w celu analizowania i interpretowania problemów zachowania, agresji i zachowań przestępczych.
• potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi źródeł i objawów zaburzeń zdrowia psychicznego w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji
• potrafi wykorzystać wiedzę z psychopatologii by wstępnie rozpoznać i zakwalifikować zaburzenia psychiczne
• ma umiejętność analizy zaburzeń zdrowia psychicznego i ich wpływu na rozwój człowieka (dzieci i dorosłych) i konsekwencje w funkcjonowaniu wżyciu osobistym i społecznym.
• umie rozpoznać wstępnie czy są przesłanki by uznać sprawcę przestępstwa za niepoczytalnego
• potrafi dokonać wyboru odpowiednich strategii pomocy osobom przeżywającym trudności psychiczne
• umie prognozować możliwości i warunki adaptacji i reintegracji społecznej zaburzonych sprawców różnych rodzajowo przestępstw
Efekty w zakresie kompetencji
Student:
• jest świadomy znaczenia odpowiedniej komunikacji interpersonalnej z osobami przejawiającymi problemy psychiczne, przez co potrafi współdziałać w grupach i nawiązywać kontakt z podopiecznymi
• jest przygotowany do uczestnictwa w programach i działaniach pomocowych dla osób uzależnionych, chorych psychicznie, ofiar przestępstw, osób przezywających skutki stresu pourazowego (ofiar przestępstw) oraz dzieci z rodzin problemowych.
• rozumie potrzebę podejmowania otwartego dialogu na temat zaburzeń psychicznych i opracowywani programów profilaktycznych
• jest w stanie ocenić sytuację w zakresie kontaktu z osobą zaburzoną, zna wartość obecności i tolerancji wobec osób zmagających się z tymi problemami i jaki wpływ mają czynniki patologiczne w motywacji przestępczej
Kryteria oceniania
Obecność oraz bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność – 25%; końcowe zaliczenie pisemne 75%
Literatura
1. Butcher J. N., Hooley J.M., Mineka S. (2017), Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP
2. Augustynek A. (2015), Psychopatologia Człowieka dorosłego. Warszawa: Difin.
3. Seligman M. E., Walker E. F. Rosenhan D. L. (2003), Psychopatologia. Warszawa: Zysk i S-ka.
4. Stukan J. (2017), Seryjni mordercy. Kraków: Wydawnictwo Aktywa.
5. Kendall P.C. ((2016), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.
6. Jakubik A. (1999), Zaburzenia osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL
7. Pospiszyl K. (2005) Przestępstwa seksualne. Warszawa: PWN.
8. Pospiszyl K. (2000), Psychopatia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
9. Pastwa-Wojciechowska B. (2013). Psychopaci. Sprawcy przestępstw seksualnych. Gdańsk: Harmonia Uniwersalis
10. Beisert M. (2012), Pedofilia. Geneza i mechanizm zaburzenia. Sopot: GWP
11. Stukan J. (2014), Seksualni seryjni mordercy. Zdzieszowice: Psyche.
12. Gierowski J. K., Szymusik A. (red.) (1996), Postępowanie karne i cywilne wobec osób zaburzonych psychicznie. Wybrane zagadnienia z psychiatrii, psychologii i seksuologii sądowej. Kraków: Collegium Medicum UJ
13. Ogińska-Bulik N. (2010), Uzależnienie od czynności. Mit czy rzeczywistość. Warszawa: Difin.
14. Ostrowska K. (2016), Psychologia dla służb społecznych. Warszawa: Difin
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: