Granice Praw i Wolności Człowieka 3401-KR2-2GPWz
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat praw i wolności człowieka w kontekście rozwoju cywilizacyjnego świata politycznego i międzynarodowego. Celem przedmiotu jest także pokazanie dwóch stron działania tych praw i wolności: z jednej strony ewoluują one i wzmacniają ochronę dóbr i wartości, z drugiej strony mają swoje granice, uzasadnione interesami ponadjednostkowymi. Także wiedza o granicach praw człowieka w związku z nowymi osiągnięciami naukowymi i dążeniem do ułatwienia, czy doskonalenia życia, wymaga aktualizacji. Treści kształcenia obejmują takie zagadnienia jak: ograniczony i absolutny charakter praw i wolności osobistych, obowiązki państwa a prawa socjalne, prawa człowieka a prawo humanitarne, zagrożenia i wyzwania praw człowieka w rozwoju cywilizacyjnym (prawa człowieka a zagrożenie terroryzmem, prawa człowieka a rozwój nauk medycznych i technicznych).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Studenci:
- opisują proces rozwoju praw człowieka: podwyższanie standardów traktowania jednostki przez państwo na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat, poszerzanie zakresu działania praw człowieka,
- oznaczają granice praw człowieka (interes ogólnospołeczny oraz prawa i wolności innych jednostek).
- analizują i oceniają konkretne sytuacje, czy stanowią one naruszenie praw człowieka lub ryzyko ich naruszenia;
- pogłębiają postawę ”prawoczłowieczą” i tzw. wrażliwość społeczną, będą bardziej uważni na sytuacje naruszeń praw podstawowych,
- potrafią zająć stanowisko w przypadku konfliktu wartości indywidulanych i zbiorowych.
Kryteria oceniania
1. Bieżąca ocena przygotowania i aktywności na zajęciach – udziału w dyskusji dydaktycznej
2. ocena eseju
3. egzamin ustny
Literatura
1. Nowicki M., Co to są prawa człowieka. [w:] Szkoła praw człowieka. Teksty wykładów, z. 1. Warszawa 1998.
2. Hołda J., Hołda Z., Rybczyńska A. J., Ostrowska D., Prawa człowieka. Zarys wykładu. Warszawa 2008
3. Nowicki M. A., Wokół Konwencji Europejskiej. Komentarz do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, Warszawa 2010.
4. Osiatyński W., Prawa człowieka i ich granice, Kraków 2011
5. Rzepliński A., Dylematy organów prawa i porządku publicznego – służyć prawu i/lub chronić porządek publiczny, czy chronić porządek publiczny w granicach prawa? Wprowadzenie do książki: C. de Rover, Służyć i chronić. Prawa człowieka i prawo humanitarne dla policji i sił bezpieczeństwa państwa. Legionowo 2002 s. VIII-XIX.
6. Wyrzykowski M., Granice praw i wolności – granice władzy, [w:] Obywatel – jego wolności i prawa. Warszawa 1998, s. 45-59.
7. Zajadło J., Historia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka a spór o uniwersalizm - relatywizm. Gdańskie Studia Prawnicze 2006 nr 15, s. 519-533.
8. Rzepliński A., O programie działań na rzecz umiarkowanego postępu w granicach praw podstawowych. [w:] Wzmacnianie rządów prawa i ochrony praw człowieka w Polsce poprzez zaangażowanie podmiotów gospodarczych. Warszawa 2007, nakł. HFPC: s. 60-67.
9. Zajadło J., Zamiast wprowadzenia: spory wokół legalności i legitymizacji humanitarnej interwencji, [w:] J. Zajadło, Dylematy humanitarnej interwencji, Gdańsk 2005, rozdz. I, s. 9-41.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: