Aktywna integracja społeczna 3401-FAK-AISd
Konwersatorium ma za zadanie:
- przedstawić wiedzę dotyczącą rozmaitych strategii i procedur, metod i technik mających na celu aktywną integrację społeczną dzieci i młodzieży z grup ryzyka, osób starych oraz imigrantów;
- zapoznać studenta ze współczesnymi nurtami i innowacyjnymi podejściami oraz kreatywnymi formami w aktywizowaniu różnych grup i społeczności;
- dać możliwość zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce (formy warsztatowe).
W części „Praca z dziećmi i młodzieżą” przedstawiona będzie m.in. istota metodyki pracy z jednostką i z grupą, funkcje i cele metodyki oraz ujęcie metodyki w systemie nauk o wychowaniu i profilaktyce.
Ponadto studenci – podczas ćwiczeń praktycznych – zdobędą umiejętności niezbędne w pracy z dziećmi i młodzieżą z grup ryzyka.
W części Praca z osobami starymi przedstawione będzie m.in. diagnozowanie potrzeb, sytuacji, problemów ludzi starych z uwzględnieniem przeglądu badań i propozycji metodycznych.
Warsztaty, praca w grupach i dyskusje na zajęciach prowadzić będą nie tylko do lepszego zrozumienia problemów ludzi starych, ale dostarczą również przykładów dobrych praktyk.
Celem modułu Praca z imigrantami jest zapoznanie słuchaczy z problemami imigrantów, przedstawienie specyfiki pracy z nimi oraz praktyczne przećwiczenie sposobów takiej współpracy. Szczególny nacisk jest kładziony na ten ostatni aspekt, dlatego duże znaczenie dla zajęć będę miały spotkania z praktykami na co dzień pracującymi z imigrantami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student będzie potrafił:
Wiedza
1. Definiować i usystematyzować podstawowe pojęcia z zakresu strategii i procedur, metod i technik mających na celu aktywną integrację społeczną dzieci i młodzieży z grup ryzyka, osób starych oraz imigrantów;
2. Wskazać główne problemy społeczne dzieci i młodzieży, ludzi starych i imigrantów oraz wymienić formy pomocy;
3. Określić kryteria prawidłowo prowadzonej aktywnej integracji społecznej z punktu widzenia założeń diagnostycznych i metodycznych.
Umiejętności
1. Przedstawić, porównać, dokonać krytycznej oceny innowacyjnych i kreatywnych podejść w pracy z różnymi grupami odbiorców usług animatorów społecznych – dziećmi i młodzieżą z grup ryzyka, osobami starymi oraz imigrantami;
2. Wykorzystać zdobytą wiedzę dla rozwiązywania problemów i rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy i działalności na rzecz dzieci i młodzieży z grup ryzyka, osób starych oraz imigrantów.
3. Dokonać ewaluacji zaobserwowanych oraz własnych metod pracy.
Kompetencje społeczne
1. Postępować zgodnie z zasadami etyki wychowawcy – animatora społecznego;
2. Dokonywać oceny i wyboru oddziaływań naprawczych z punktu widzenia potrzeb i możliwości odbiorców usług animatora społecznego;
3. Prawidłowo identyfikować potrzeby jednostek i grup doświadczających problemów społecznych.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
Ocena przygotowanych prezentacji/projektów
Konwersatorium = 30 godzin
Samodzielne przygotowanie do każdych zajęć
1 ½ godz. tyg. = 90 godzin
Przygotowanie prezentacji (w ramach referatu)/projektu (wywiadu z osoba zaangażowaną w aktywną integrację społeczną) = 40 godz.
Razem ok. = 160 godz.
Literatura
Fibiger J., Swego nie znacie… czyli Polska oczami obcokrajowców Warszawa, 2010.
Florczak A., Uchodźcy w Polsce: między humanitaryzmem a pragmatyzmem, Toruń 2003.
Grzymała – Moszczyńska H., E. Nowicka, Goście i gospodarze: problem adaptacji kulturowej w obozach dla uchodźców oraz otaczających je społecznościach lokalnych, Kraków 1998.
Kozaczuk L., Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej. Interart, Warszawa 1995.
Leszczyńska-Rejchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2010.
Młodość i starość. Integracja pokoleń. Red. B. Bugajska Zapol, Szczecin 2010.
Prawda umierania i tajemnica śmierci, Red. M. Górecki, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2010.
Przystanek Polska: analiza programów integracyjnych dla uchodźców, Red. J. Frelak, W. Klaus, J. Wiśniewski, Warszawa 2007.
Publiczna troska, prywatna opieka. Społeczności lokalne wobec osób starszych. Red. M. Racław, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2011.
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000.
Szatur-Jaworska B. (red.), Strategie działań w starzejącym się społeczeństwie. Tezy i rekomendacje. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2012.
Zagrożona młodość, Innowacyjne formy interwencji społecznej. Red. E. Bielecka (Pedagogika Społeczna 2010/2), Pedagogium, Warszawa 2010.
Można ograniczyć do 2-3 z każdego modułu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: