- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Etyka współczesności 3401-ETW-OG
Przedmiot adresowany jest do studentów wszystkich kierunków. Zakłada się, że po jego ukończeniu studenci i studentki będą znać główne współczesne teorie etyczne i umieli je odnieść do społecznych zagadnień moralnych, takich jak równość, emancypacja, globalizacja, rozwój społeczny i innych. Będą znali najważniejsze koncepcje sprawiedliwości i wolności oraz rozumieli pojęcia dobrostanu, rozwoju możliwości i inne. Będą znać i rozumieć oddziałujące na współczesność systemy etyczne Milla i Kanta oraz historyczne spory dotyczące własności, swobody jednostki, wykluczenia ekonomicznego i inne. Treści nauczania obejmują następujące zagadnienia: Kantowska etyka obowiązku; Millowska zasada użyteczności; teorie sprawiedliwości Johna Rawlsa, Amartyi Sena, Marthy Nussbaum i Roberta Nozicka; feministyczna etyka troski, etyka globalizacji Petera Singera, zagadnienie klas społecznych wg marksizmu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student(ka) będzie:
w sferze wiedzy
- znać główne historyczne i współczesne stanowiska, kierunki i systemy etyczne.
- znać normy i reguły wynikające z etycznych prawidłowości funkcjonowania człowieka w społeczeństwie
- znać kwestie etyczne mające wpływ na strukturę i rozwój społeczeństwa
w sferze umiejętności
- posługiwać się zasadami i normami etyki w podejmowaniu interwencji społecznych i ekonomicznych
- aktywnie uczestniczyć we współczesnych dyskusjach z zakresu etyki oraz rozwijać poczucie moralnych zobowiązań, jakie stawia przed nami uczestnictwo w życiu społecznym.
- prezentować publicznie swoje poglądy i opinie dotyczące problematyki społecznej, argumentować odwołując się do zasad etycznych
w sferze kompetencji społecznych
- być gotowy/a nawiązywać relacje społeczne ze świadomością problematyki moralnej
- być świadomy/a dylematów etycznych związanych z ekonomiczną strukturą społeczeństwa
Kryteria oceniania
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie egzaminu pisemnego oraz aktywności podczas zajęć. Egzamin pisemny weryfikuje wiedzę z zakresu współczesnych, kierunków i systemów etycznych, norm i reguł działań. Poddaje on również ocenie umiejętności dotyczące zastosowania zasad i norm moralnych w poddejmowaniu aktywności społecznej i ekonomicznej. Aktywność merytoryczna podczas zajęć, realizowana w ramach dyskusji dotyczących lektur obligatoryjnych i wybranych zagadnień, sprawdza świadomość współczesnych problemów, dylematów i sporów moralnych.
Literatura
Podręczniki: H. Brighouse, „Sprawiedliwość”, „Przewodnik po etyce”, red. P. Singer; Teksty źródłowe: I. Kant, „Co to jest Oświecenie”; J. S. Mill „Utylitaryzm”; P. Singer, „Etyka globalizacji” (fragmenty).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: