Stosunki wyznaniowe i etniczne w Polsce 3401-3R21SWE
Odmienności religijne i etniczne w historii świata bywały i współcześnie są nadal zarzewiem konfliktów i wojen.
Bez zrozumienia tego, czym jest religia, jakie są jej dzieje oraz społeczne funkcje nie sposób studiować filozofii, poznawać kulturę i sztukę, objaśniać mechanizmy życia społecznego. W historii Europy od IV wieku wzajemnie ze sobą rywalizują lub współgrają dwie potęgi – władza państwowa i władza kościelna. Na zajęciach studenci poznają dzieje tych wzajemnych relacji a także prawne unormowania idei wolności sumienia i wyznania. Wielość i różnorodność religii i związków wyznaniowych skłania do namysłu nad ich podobieństwami i odmiennością, nad kanonem prawd religijnych, sposobem oddawania czci Bogu, etycznymi unormowaniami dnia codziennego.
Obok religii czynnikiem różnicującym jakość życia społecznego jest pochodzenie etniczne, zwłaszcza gdy grupa etniczna jest mniejszością. W Polsce mamy kilka odrębnych mniejszościowych grup etnicznych: Romowie, Ślązacy, Kaszubi, Ormianie, Tatarzy, Karaimi. Poznamy ich tradycje, odrębność kulturową, czasami także religijną, procesy asymilacji i powody społecznego czy jednostkowego ostracyzmu (odtrącania). W podsumowaniu semestralnych zajęć – w formie debaty – studenci zastanawiają się nad blaskami i cieniami pluralizmów wyznaniowego i etnicznego. Przedstawiają własne argumenty, wzajemnie kreują swoje postawy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza – znajomość historii i dnia dzisiejszego wybranych systemów religijnych, student potrafi je ze sobą porównywać, zna ich podstawowe założenia doktrynalne, formy kultu, oprawę obrzędów świątecznych i uroczystości rodzinnych. Zna obowiązujące w nich założenia etyczne (formy nakazów i zakazów). Zna historię oraz odrębność kulturową, językową i obyczajową obecnych współcześnie w Polsce mniejszościowych grup etnicznych.
Umiejętności – w wyniku zdobytej na zajęciach wiedzy student potrafi odróżniać systemy religijne i etniczne grupy mniejszościowe. Posiada umiejętność analizy i refleksji nad opisem i oceną zjawisk ze sfery światopoglądowej. Potrafi przeciwstawiać się społecznemu ostracyzmowi i grupowemu naznaczeniu.
Kompetencje społeczne i osobowe wykreowane w wyniku zajęć dadzą się streścić słowami: tolerancja wobec odmienności wyznaniowych i etnicznych, życzliwa otwartość na innych, przeciwstawianie się wykluczeniu i napiętnowaniu.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę jest wynikiem semestralnej pracy studenta – obecność na zajęciach, udział w dyskusjach, a przede wszystkim samodzielne przygotowanie prezentacji wybranej religii lub grupy mniejszościowej, moderacja dyskusji i podsumowanie wniosków
Literatura
1.Michał Pietrzak, Prawo wyznaniowe, PWN, Warszawa 1999
2.Maria Libiszowska-Żółtkowska, Kościoły i związki wyznaniowe w Polsce, wyd. Verbinum, Warszawa 2001
3.Religie Świata. Biblioteka Gazety Wyborczej, Warszawa 2009
4.Jennifer J. Preece, Prawa mniejszości, wyd. Sic, Warszawa 2007
5.Etniczność – o przemianach społeczeństw narodowych, Maria Szmeja (red.), wyd. Nomos, Kraków 2008
6.Janusz Mucha, Stosunki etniczne we współczesnej myśli socjologicznej
7.Lech Nijakowski, Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym, Wyd. Scholar, Warszawa 2006
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: