Zarządzanie i komunikacja społeczna 3401-3R11ZAR
Przedmiot „Zarządzanie i komunikowanie społeczne” zapoznaje studentów z teorią i praktyką zarządzania z wykorzystaniem komunikacyjnych mechanizmów kontroli. Problem jest rozważany na dwóch poziomach struktury społecznej: mikro i makro – z perspektywy wąsko rozumianej organizacji oraz tzw. społeczeństwa ogólnego.
Poruszane są następujące zagadnienia: teoria komunikacji społecznej, krytyczna teoria kultury i dominacji ideologicznej, klasyczne i współczesne teorie zarządzania oraz nauka o zarządzaniu z perspektywy teorii krytycznej. Omawiane są możliwości praktycznego wykorzystania ustaleń teoretycznych, współcześnie wykorzystywane metody zarządzania poprzez procesy komunikacji.
Bilans nakładu pracy studenta
Studia stacjonarne:
uczestnictwo w wykładzie – 15 godzin
uczestnictwo w ćwiczeniach – 15 godzin
przygotowanie referatu – 15 godzin
przygotowanie do zajęć – 15 godzin
przygotowanie do egzaminu – 25 godzin
Razem: 85 godz.
Studia niestacjonarne wykład 15 godzin
Uczestnictwo w ćwiczeniach 10 godzin
przygotowanie referatu 15 godzin
przygotowanie do zajęć 15 godzin
przygotowanie do egzaminu – 30 godzin
Razem: 85 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
Zyskuje wiedzę o teorii i praktyce zarządzania z wykorzystaniem komunikacyjnych mechanizmów kontroli. Poznaje następujące zagadnienia: teoria komunikacji społecznej, krytyczna teoria kultury i dominacji ideologicznej, klasyczne i współczesne teorie zarządzania oraz nauka o zarządzaniu z perspektywy teorii krytycznej. Zdobywa wiedzę o możliwościach praktycznego wykorzystania ustaleń teoretycznych, o współcześnie wykorzystywanych metodach zarządzania poprzez procesy komunikacji. Student zyskuje pogłębiona wiedzę o właściwościach nauk społecznych, a szczególnie psychologii, kryminologii, socjologii, nauk prawnych, pedagogiki, o ich miejscu w systemie nauk, wzajemnych relacjach między dyscyplinami szczegółowymi właściwymi dla problematyki profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Zyskuje też wiedzę dotyczącą przedmiotu, zakresu, aparatury pojęciowej, teorii poszczególnych nauk społecznych mających zastosowanie w studiowaniu problematyki profilaktyki społecznej i resocjalizacji.
Ponadto ma pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną o człowieku jako podmiocie konstruującym działania i instytucje, a zarazem przedmiocie oddziaływań innych osób i instytucji.
W zakresie umiejętności:
Zdobywa umiejętność krytycznej analizy i oceny problemów z zakresu zarządzania przez procesy komunikowania społecznego i możliwości ich praktycznego wykorzystywania.
W zakresie kompetencji personalnych i społecznych:
Jest przygotowany do współpracy z grupą w zakresie w/w zagadnień oraz do dyskusji o współcześnie wykorzystywanych metodach zarządzania poprzez procesy komunikacji.
Kryteria oceniania
W odniesieniu do nabytej wiedzy:
Metoda oceny – zaliczenie na ocenę. Oceniana jest wiedza studenta na temat teorii i praktyki zarządzania z wykorzystaniem komunikacyjnych mechanizmów kontroli.
Poziom znajomości następujących zagadnień: teoria komunikacji społecznej, krytyczna teoria kultury i dominacji ideologicznej, klasyczne i współczesne teorie zarządzania oraz nauka o zarządzaniu z perspektywy teorii krytycznej. Wiedza o możliwości praktycznego wykorzystania ustaleń teoretycznych, współcześnie wykorzystywanych metodach zarządzania poprzez procesy komunikacji.
Kryterium oceny jest stwierdzony na podstawie wyników zaliczenia
W odniesieniu do umiejętności:
Metoda oceny – zaliczenie na ocenę. Oceniania jest umiejętność oceny problemów z zakresu praktycznego wykorzystania ustaleń teoretycznych, współcześnie wykorzystywanych metodach zarządzania poprzez procesy komunikacji.
Kryterium oceny jest stwierdzony podczas egzaminu zakres nabytych przez studenta umiejętności
W odniesieniu do kompetencji personalnych i społecznych
Nabyte zdolności komunikowania się z otoczeniem i przekazywania wiedzy na temat możliwości praktycznego wykorzystania ustaleń teoretycznych, współcześnie wykorzystywanych metodach zarządzania poprzez procesy komunikacji.
Literatura
Ewa Masłyk-Musiał: Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1999,
Komunikacja interpersonalna w organizacji, W: Grażyna Bartkowiak: Psychologia zarządzania, Zachodnie Centrum Organizacji, Zielona Góra 2003,
Witten Marsha: Narrative and the culture of obedience at the workplace, W: Dennis K. Mumby (ed): Narrative and social control: critical perspectives, Sage Publications, Newbury Park, London, New Delhi, 1993,
Krishan Kumar: From post-industrial to post-modern society, Blackwell Publishers, Oxford, Cambridge 1995,
David Harvey: The condition of postmodernity. An inquiry into origins of cultural change, Basil Blackwell, 1990,
Witold Morawski: Praca w globalizującym się świecie. Koncepcje i realia, W: Kazimierz W. Frieske (red.) Deregulacja polskiego rynku pracy, IPiSS, Warszawa 2003
Manuel Castells: Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2008,
John Fieske: Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Astrum, Wrocław 2003,
John B. Thompson: Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Astrum, Wrocław 2001.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: