- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Bible - l'oeuvre litteraire (Biblia jako dzieło literackie) 3401-0BLL-OG
Ideą przedmiotu jest zapoznanie studentów z bogactwem literackim Biblii, która jest uniwersalnym dziełem wpisanym w cywilizację zachodnią od dwóch tysięcy lat. Studenci poznają historię dokumentów biblijnych ze szczególnym uwzględnieniem Starego Testamentu. Wykładowi historycznemu towarzyszy systematyczny kurs podstaw języka starohebrajskiego co umożliwi studentom samodzielne czytanie kluczowych wyrażeń określających gatunki literackie dokumentów biblijnych i główne tematy w nich zawarte. W celu wyjaśnienia struktury starożytnych dokumentów tworzących Biblię hebrajską studenci wprowadzeni są w historię literatury starożytnego Bliskiego Wschodu. Pozwoli to na rozumienie integralnokulturowe tematów Biblii w kontekście różnych dokumentów semickich (kodeksy prawa, dokumenty praktyki prawniczej, kodeksy i przepisy rytualne w celu sprawowania kultu świątynnego, dokumenty umów międzynarodowych i handlowych, annały, genealogie i kroniki królewskie, sagi rodzinne i listy prywatne, teksty naukowe astronomiczne i medyczne, teksty o powstaniu świata, roli Boga, roli panteonów, teksty prorockie i apokaliptyczne, teksty magiczne). Zajęcia mają aspekt praktyczny (nauka języka hebrajskiego, czytanie tekstów, analizy porównacze) i wdrażają studentów w podstawy pracy badawczej dokumentów biblijnych informujących o bogactwie kulturowym (społecznym, prawnym, religijnym) Biblii mającym wpływ na ksztaltowanie mentalności i postaw społecznych w historii i współcześnie.
Celem zajęć jest rozwój następujących kompetencji i umiejętności studentów:
1.Kształcenie umiejętności zastosowania metod analizy dokumetów biblijnych w pracy badawczej.
2.Umiejętność podstaw języka starohebrajskiego.
3.Kształcenie sprawności w rozpoznawaniu gatunków literackich dokumentów biblijnych.
4.Umiejętność krytycznego porównania dokumentów Biblii z dokumentami starożytnymi pozabiblijnych o tej samej tematyce.
5.Umiejętność analizy dzieł literackich, których autorzy powołują się na teksty biblijne.
6.Kompetencje w analizie historii praw społeczno-moralnych zanotowanych w Biblii i umiejętność wskazania na ich uniwersalną obecność w kodeksach praw nowożytnych i współczesnych.
7.Znajomość fundamentów religii monoteistycznej w tradycji judeo-chrześcijańskiej;
Tematy zajęć:
1.Podstawowa literatura tematu. Wprowadzenie do języka starohebrajskiego.
2.Co stanowi Biblię? Definicja historyczna. Dokumenty tworzące Biblię. Środowisko społeczno-geograficzne, w którym żyli redaktorzy dokumentów biblijnych.
3.Biblia hebrajska: księga ludzka o społeczeństwie starożytnego Izraela.
4.Kodeksy prawne regulujące życie społeczne w starożytnym Izraelu.
5.Listy genealogiczne rodzinne, annały i kroniki królewskie.
6.Teksty narracyjne na temat życia rodzinnego.
7.Opisy stworzenia świata i człowieka według Biblii hebrajskiej i w tekstach starożytnego Bliskiego Wschodu.
8.Biblia hebrajska jako świadectwo człowieka o Bogu. Kodeksy na temat organizacji kultu i życia religijnego. Biblia jako księga mądrościowa.
9.Biblia hebrajska jako przesłanie Boga na temat kondycji ludzkiej. Psalmy i teksty profetyczne.
10.Recepcja Biblii w literaturze europejskiej.
Informacja o warunkach zaliczenia przedmiotu:
1. Obecność studenta na zajęciach.
2. Przygotowanie i przedstawienie w języku francuskim prezentacji na wybrany temat.
L'Objectif du cours est de montrer aux étudiants les secrets de la sagesse antique et la richesse littéraire notée dans la Bible hébraïque, livre universel sur l'homme et Dieu, livre qui atteste des sagas familiales, les lois sociales, la formation de la royauté de l'ancien Israël et l'organisation de la vie cultuelle destinée, d'une part, à honorer Dieu et, d'autre part, à maintenir la cohésion sociale du peuple d'Israël. Ce cours d'histoire des documents bibliques est accompagné par l'introduction à l'hébreu biblique. Cette connaissance de l'hébreu permettra aux étudiants l'accès direct aux textes de l'Ancien Testament ce qui facilitera la compréhension des divers genres des documents bibliques à travers les thèmes qui y sont émis. Ainsi, pour exposer la signification des documents bibliques, les étudiants auront la possibilité de connaître la littérature du Proche-Orient Antique et la diversité des documents cunéiformes. Cette approche comparative permettra de comprendre le sens des documents bibliques dans le contexte de lois cunéiformes, de documents de la pratique juridique et religieuse cunéiforme (de rituels, de traités internationaux et de conventions commerciales, d'annales, de généalogies et de chroniques royales, de sagas familiales et de lettres privées, de prophéties et de textes apocalyptiques, de textes magiques). Les cours ont un caractère pratique grâce à l’introduction à l'hébreu ancien et grâce à la lecture des textes et à leur analyse comparative. Les étudiants apprennent ainsi les principes de la recherche des questions sociales et juridiques diverses faites à partir des textes bibliques dans toute leur richesse culturelle et sociale. Lors de ces cours, les documents bibliques sont présentés comme la partie intégrale de la littérature proche-orientale antique. Ainsi, la recherche approfondie des documents bibliques intègre les méthodes d'une analyse pluridisciplinaire propre à linguistique, à l'anthropologie du droit et à celle de la religion. Par ailleurs, la recherche intégrale des documents bibliques permet d'exposer l'influence de la culture judéo-chrétienne sur la mentalité et la formation des comportements sociaux et la formation des droits, notamment, dans le passé et dans le monde contemporain occidental.
Résultats prévus du cours :
1. La formation relative à l'application directe dans le travail scientifique des méthodes d'une recherche et d'une analyse intégrale, linguistique et anthropologique des documents bibliques.
2. La connaissance des bases de l'hébreu ancien.
3. La formation linguistique pour reconnaître les genres des documents et les riches modes d'expressions littéraires utilisés par les rédacteurs de la Bible hébraïque.
4. La formation linguistique et historique pour analyser et comparer les documents bibliques avec les documents antiques extra-bibliques ayant une thématique similaire.
5. La formation linguistique et historique pour analyser et comparer les ouvres littéraires dont les auteurs citent les documents bibliques.
6. La compétence dans l'analyse des lois socio-morales notées dans la Bible et l'aptitude d'exposer leurs principes universels dans les codes juridiques occidentaux postérieurs à l'Antiquité.
7. La compétence dans l'analyse des textes bibliques qui informent sur les fondements de la religion monothéiste dans la tradition judéo-chrétienne.
Thèmes du cours :
1. Repères bibliographiques. Introduction à l'hébreu biblique.
2. Qu'est-ce que la Bible ? La définition et l'approche historique. Les documents qui composent les textes de la Bible. Le milieu socio-géographique dans lequel vivaient les rédacteurs de la Bible.
3. Bible hébraïque : le livre humain sur la société de l'ancien Israël.
4. Codes juridiques qui réglaient la vie sociale de l'ancien Israël.
5. Généalogies familiales, annales et chroniques royales.
6. Textes narratifs sur la vie familiale.
7. Descriptions de la création du monde et l'homme selon la Bible hébraïque et les textes du Proche Orient Antique.
8. Bible hébraïque : les tentatives des hommes de se rapprocher de Dieu. Codes relatifs à l'organisation du culte et la vie religieuse.
9. Bible hébraïque : l'écriture divine sur la condition humaine. Psaumes et textes prophétiques.
10. Réception des textes bibliques dans la littérature européenne.
Conditions pour passer le contrôle à la fin du semestre :
1. Participation aux cours.
2. Préparation en langue française d’une présentation du sujet propose.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Kryteria oceniania
Informacja o warunkach zaliczenia przedmiotu:
1. Obecność studenta na zajęciach.
2. Przygotowanie i przedstawienie w języku francuskim prezentacji na wybrany temat.
Conditions pour passer le contrôle à la fin du semestre :
1. Participation aux cours.
2. Préparation en langue française d’une présentation du sujet propose.
Literatura
1. La Bible, traduction française sur les textes originaux par Émile Osty, Éditions du Seuil, Paris.
2. Hebrew Old Testament, The British and Foreign Bible Society, Printed in England by Clays Ltd, St Ives plc.
3. De Vaux Roland, Les institutions de l'Ancien Testament, (volume I et II), Éditions du Cerf, Paris 1991.
4. Littératures anciennes du Proche-Orient (série, édition des textes, volumes I-XIX), Éditions du Cerf, Paris.
5. Bottéro Jean, Ouaknin Marc, Moingt Joseph, La plus belle histoire de Dieu. Qui est le Dieu de la Bible, Éditions du Seuil, Paris 1997.
6. Cazelles Henri, De la fixation du texte biblique a l'origine de son autorité, Transeuphratene 10 (1995), 13-27.
7. Filipowicz Bogusława, Récension de : Kuryłowicz Marek, Prawa Antyczne. Wykłady z historii najstarszych praw świata, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006, PJBR, Kraków-Mogilany 2009.
8. Filipowicz Bogusława, Expression de l?acquiescement dans la Torâh, Saeculum Christianum 11, 2004/2, 5-32, Warszawa.
9. Kuryłowicz Marek, Prawa Antyczne. Wykłady z historii najstarszych praw świata, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006.
10. Lemaire André, Naissance du monothéisme. Point de vue d'un historien, Bayard, Paris 2003.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: